Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT
Sin R1 GT

Bulgarske røtter

En litt mystisk bil har opptrådt et par år både på Goodwood og på Autosport-utstillingen. Nå vet vi mer. En Bulgarsk Colin Chapman står bak.

Publisert Sist oppdatert

Første gang verden så Sin Cars nye R1 var på Autosport-utstillingen i januar 2013. Uten at det ga særlig ekko.

Etter det har bilen vært utviklet sakte og sikkert, deltatt i den engelske GT Cup-serien både i 2013 og i fjor, og vist seg frem på Goodwood.

Der vekket den endelig litt oppmerksomhet, men av de helt gale årsakene. Den raste inn i høyballene så det suste, under et demonstrasjonsløp.

Men mannen bak dette prosjektet, Rosen Daskalov, lar seg åpenbart ikke stanse. Sent i høst hadde han den offisielle debuten av R1 i registrerbar utgave, som GTB-racer og i en GT4-utgave.

Kjent oppskrift
Daskalov, bulgarer med racing-gener, har åpenbart de riktige ideene. Lav vekt, bombe-prestasjoner. Enkel konstruksjon og lav pris.

I likhet med Elemental som vi presenterte for kort tid siden, er også dette en bil som er gategodkjent under den engelske Low-Volume regelen. Det er altså ikke snakk om noen byggesettbil.

Men regn ikke med noen overflod av luksus og komfort. For å komme på plass må du vri deg inn gjennom et FIA-godkjent bur – også gateversjonen skal kunne brukes på banen.

Men du kan velge mellom karosseriplater i glassfiber eller karbonfiber – de bare klines utenpå et rørrammechassis og har identisk utseende uansett material.

Du vil også kunne velge mellom et visst tilbud i assistent-systemer, traksjonskontroll vil for eksempel stå på options-listen. ABS gjør det imidlertid ikke – her leker vi hardcore.

H-skift
Motoren er i utgangspunktet en LS7, 7-liters V8 motor som GM leverer rett ut fra boksen, med alt opp fra 420 hk. Fleksibel konstruksjon og produksjon gir deg imidlertid mange muligheter. Med en vekt rett rundt 1000 kg, burde denne bli ganske kjapp.

En hyggelig detalj er forresten at en seks trinns girkasse fra Graziano med H-skiftemønster. Klikk-klakk-kasse eller halvautomatisk racingboks er selvfølgelig alternativer.

Med en pris på 60.000 pund i basisutgaven blir forholdet pris/moro ganske hyggelig.

Det er pushrods både foran og bak, fullt justerbare og med Nitron tre-veis shocks. Du kan selv velge utvekslingen på styringen og hjulene er noen heftige Michelin Pilot Sport Cup2 på 245/35 foran og 295/30 bak – begge R19.

Over 300
Bilen måler 483 x 200 x 129 cm på 276 cm akselavstand og det antydes godt over 300 km/t og null til hundre på 3,1. Men null til dobbelt så mye på litt under ni.

La det også være med at med på laget finner vi ProFormance Metals, en av Englands større leverandører av materialer til forsvar, aerospace eller bilsport. Det er altså noen etablerte proffer med her.

Produksjonsplanene er greie. «Vi bygger en bil når vi har en kunde. Og han får akkurat den bilen han ønsker».

Powered by Labrador CMS