Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427
Puritalia 427

Vil lage drømmebilen

Hvis du kan drømme den, kan vi bygge den, er mottoet til et nystartet italiensk selskap. Men de byr ikke bare på dine drømmebiler, de har presentert sin egen også.

Publisert Sist oppdatert

Puritalia kaller selskapet seg, «Rent Italiensk» er meningen som ligger under. Vi skrev om den første gang for to og et halvt år siden, men nå ser ting ut til å materialisere seg.

Det skal visstnok blant annet bety god gammel italiensk tradisjon i å håndbanke aluminium.

Nå ligger dette selskapet i Napoli, der de vel er bedre kjent for eksellent skredderkunst enn for bilskredderi, men det er nå allikevel der tilbudet kommer fra.

De reiste imidlertid til Milano like før jul for å vise frem sin egen skapning som de har planer om å få i en form for produksjon fra 2016 en gang.

Puritalia 427 har de døpt den, og dersom du synes tallet minner deg om noe, så har de nok regnet med det.

Kjent oppskrift
For her er det opplagte spor av AC Cobra. Europeisk, letthåndterlig chassis med minimalistisk roadsterkarosseri og en skikkelig Ford V-åtter.

Nå er selvfølgelig ikke AC Cobra den eneste som har vist oss denne oppskriften, men de er de eneste som har hatt 427 som modellnavn, derfor tror vi nok på en slags assosiasjonsforbindelse her.

Selskapet presenterer seg som en ung gruppe motiverte entusiaster som ønsker å bringe tilbake den gamle italienske kunsten med å bygge biler rundt kundenes ønsker.

Skreddersøm
Nå er jeg ikke sikker på at det karosseriet de viste i Milano er det beste visittkortet de kunne presentert, men det ligger kanskje under at de overlater til kundene å drømme noe bedre. Dessuten er det fremstilt av kullfiber og er med andre ord langt unna håndbanket aluminium.

Spesifikasjonene er uten overraskelser. 435 x 195 x 126 måler bilen på 260 cm akselavstand. Chassiset er bygget opp av TIG-sveiset aluminium, alle hjørnene er opphengt i triangelarmer med anti-knele-geometri, og krengningsstagene foran og bak er justerbare, akkurat som støtdemperne.

Brembo foran og bak, og Pirellis PZero sørger for kontakten med bakken.

605 hk når 5-literen har fått en kompressor, koblet til bakhjulene via en sekstrinns manuell og sperrediff. Med 1150 kg tomvekt blir det prestasjoner av slikt.

Det skal bli spennende å se hvor Puritalia er om et år, men de er i hvert fall ærlige nok til å legge ut en ettersøkning etter investorer på nettsiden sin.

Powered by Labrador CMS