-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volt generasjon 2
Chevrolet lanserer andre generasjon Volt på bilutstillingen i Detroit. Om det fører til en ny Ampera er langt fra sikkert.
Det var i 2010 Chevrolet lanserte Volt som sin første elbil med rekkeviddeforlenger. Etter hvert fant den samme oppskriften også veien til Europa som Opel Ampera.
Kall den gjerne en plug-in hybrid, men det som skiller Volt fra de ladbare hybridene på markedet er at den (med noen få unntak) drives av elmotoren, og at bensinmotoren kun fungerer som en generator som leverer strøm til elmotoren når batteriene er tomme.
Mye nytt
Designmessig er nye Volt mindre sær og mer lik en konvensjonell bil, og den fremstår som vesentlig mer sportslig.
Den deler plattform med sin forgjenger, og målene er ganske identiske. Det inkluderer et relativt beskjedent bagasjerom på 310 liter, siden batteriene ligger under gulvet.
GM har lyttet til kundene som kjører første generasjon Volt, og forbedret nykommeren på en rekke områder.
Den har en rekkevidde på ren eldrift på 80 kilometer, er mer effektiv og har kjappere akselerasjon. Null til 60 mph (96 km/t) kan foretas på 8,4 sekunder.
Langt mellom hver tanking
Total rekkevidde med toppladede batterier og full tank oppgis til 400 miles (644 km), men GM regner med at den gjennomsnittlige Volt-eieren vil kjøre rundt 1000 miles (1600 km) mellom hver gang han åpner tanklokket.
Mens første generasjon Volt var en fireseter med to separate bakseter, har nykommeren plass til tre bak. Den har også fått et helt nytt og modernisert interiør. Alt fra batterilading og avlesing av status til instrumenter og innstillinger er gjort mer intuitivt.
Drivlinjen er 12 prosent mer effektiv og 45 kg letter enn i generasjon en. Batterikapasiteten er økt til 18,4 kWh samtidig som antall celler er redusert fra 288 til 192, noe som gir en vektbesparelse på rundt 10 kg.
Chevrolet Volt har oppnådd en viss grad av suksess i USA, mens salget av søstermodellen Opel Ampera har vært meget begrenset i Europa.
I Norge ble det ifølge OFV kun registrert 18 nye Ampera i 2014, ned fra 88 året før og 158 i 2012. Det er nok heller tvilsomt om nye Volt kommer i Opel-versjon.