Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb

Skoda Superb
Generasjon 1
Skoda Superb
Generasjon 2
Skoda Superb
Generasjon 2
Skoda Superb
Generasjon 2

En flottere Skoda

Skoda har akkurat skrudd lyskasterne på for at tredje generasjon av storbilen Superb skal skinne. Samtidig innvarsles en ny og friere stilling for Skoda som heretter i større grad kommer til å gå egne veier.

Publisert Sist oppdatert

Jeg var skeptisk. De første bildene varslet bare en ny runde med en Skoda bastet og bundet til VWs frykt om at de plutselig blir for bra, og derigjennom for stor konkurrent til eksempelvis Passat.

Men noe har skjedd. Designsjef Jozef Kabans hånd om nye Superb sender signaler om hva vi kan vente de nærmeste årene fra Skoda når det årlige salgsvolumet fram mot 2020 skrus opp mot 1,5 millioner biler.

Ja, nye Superb er ikke bare tøff i trynet med oppstrammet front samt litt lavere og bredere profil. I tillegg lesses bilen ned med det meste av godteri fra VW-konsernets omfattende utstyrshyller. Dette er virkelig bra.

Kannibaliseringsfrykt
Og i den tanken forblir jeg noen minutter til det er min tur til å innta baksetet.

Der, inne i bilen, med nesa godt nede i detaljene, slår det meg nok en gang hvor sterkt VW-frykten for å gjøre Skodane – og især Superb – for gode, sitter i veggene. En brilliant Skoda Superb vil umiddelbart bli halvbror VW Passats største fiende på felles QBA-plattform.

Men la oss glemme sedanmodellen med den store bakluka (som nå ikke kan låses i «sedanposisjon slik tilfellet var med forgjengeren).

For om Superb faktisk er en ganske viktig bil i Norge, er sedanmodellen det ikke. Tre måneder etter norsk kundelansering i august, dreies lyskasterne mot stasjonsvogna, og sedanen stues vekk i en ganske dårlig opplyst krok der bare sedanentusiaster finner den.

Dette var Superb i Norge i fjor:

  • 98,0 prosent diesel
  • 64,8 prosent 4x4 (Haldex)
  • 95,8 prosent stasjonsvogn.

Intet tyder på at bildet endres med tredje generasjon av Superb siden 2001 (2002 i Norge) er på plass.

Stadig større
Superb har vokst for hver generasjon. Fra lengde på 4,80 meter (gen 1) via 4,84 meter (dagens) til 4,86 meter for ny. Samtidig økes bredden og akselavstanden til henholdsvis 1,86 meter og 2,84 meter.

Det betyr i praksis enestående bakseteplass (målt til 80 cm etter BILs standard målemetode) og et hybelstort bagasjerom (øker til 625 liter med baksetet i bruk og til 1760 liter når all plass utnyttes maksimalt).

96 cm takhøyde bak (soltakvarianten) er ikke oppsiktsvekkende, men klassenormalt.

– Vi får fem bensinmotorer (125 til 280 hk) og tre dieselmotorer (120 til 190) hvorav to med 4x4 og en både med 4x4 og DSG (190 hk), opplyser Jan Erik Haugen, Skodas norske informasjonssjef.


Viktigste konkurrenter: Citroën C5, Ford Mondeo, Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508, Subaru Legacy/Outback, Toyota Avensis, VW Passat

FAKTA Skoda Superb

Motorer:

Bensin: 125/150/180/220/280 hk

Motorer:

Diesel: 120/150/190 hk

Mål:

486/186/147 cm

Akselavstand:

284 cm

Vekt fra:

1300 kg

Bagasjerom:

625 – 1760 l

Pris:

Neppe særlig over dagens modell som starter på 321.500.

Powered by Labrador CMS