Mercedes-Maybach Pullman

Mercedes-Maybach Pullman

Mercedes-Maybach Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 320 Pullman Limousine (1939)
Mercedes-Benz 600 Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Super-Mecedes tidligere eid av den japanske keiseren som hadde flere slike i flåten sin
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 320 Pullman Saloon 1939
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz Nürburg 460 Pullman Saloon (1928)
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 24/100/140 hp Pullman City Coupe
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz Nürburg 460 Pullman Saloon (1928)
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Grand Mercedes Pullman (1931)
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz Nürburg 500 (1934)
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Super-Mercedes Pullman Saloon med stor avtakbar koffert
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 320 Pullman saloon (1938)
Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 320 Pullman saloon (1938)
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Japansk keiserbil
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Det har skjedd litt med kommunikasjonsutstyr for bil gjennom årene
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 600 Pullman pavebil levert til Vatikanet i 1965
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 300 Pullman Landaulet
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Klappstolene har ikke alltid vært like komfortable som i den nye modellen
Klassisk Pullman
Dronning Elisabeth og Prins Philip på statsbesøk i München (1965)
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Overlevering av ny pavebil i 1965
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 300d Pullman Saloon
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet
Klassisk Pullman

Klassisk Pullman
Mercedes-Benz S600 Pullman Guard
Mercedes-Benz S600 Pullman Guard

Mercedes-Benz S600 Pullman Guard

Mercedes-Benz S600 Pullman Guard

Når størrelsen virkelig teller

50 år etter at Mercedes startet produksjonen av sin klassiske 600 Pullman står en ny modell klar for verdens statsledere og industrimagnater.

Publisert Sist oppdatert

Som Maybach er det edleste man får i S-Klassen, blir Pullman det edleste fra Maybach. Kremen av kremen!

Den nye modellen blir større og mer luksuriøs enn noen av sine forgjengere. Skjønt hvor luksuriøs er det kunden som bestemmer – her er det nemlig skreddersøm og kunsthåndverk av ypperste klasse som gjelder.

Dette blir andre modell fra Mercedes-Maybach etter den at «vanlige» modellen debuterte i Los Angeles sist høst. Bilen er 30 centimeter lengre enn den utgåtte Maybach 62, og den er like mye lenger enn en lang Rolls-Royce Phantom!

Komfortsone
VIP-gjestene sitter i to luksuriøse seter, «reclinere» er egentlig et bedre begrep. Setene har nemlig innebygde fothvilere når man virkelig skal nyte reisen. Og rygger som kan tiltes mellom 19 og 43,5 grader.

Det er plass til ytterligere to passasjerer på bak-frem monterte klappseter slik at de fire kan se hverandre inn i øynene når de skåler i champagne. Mellom passasjerkabin og fører er det et lydisolert glassvindu, som også kan blendes for de helt private samtaler.

Med en lengde på 6.499 mm er Pullman en drøy meter lenger enn en Mercedes-Maybach S600. Akselavstanden er hele 4.418, og høyden på 1.598 mm er 100 mm mer enn i en S-Klasse.

V12 bi-turbo
Motoren bør dekke kraftbehovet for de fleste. V12 bi-turboen med et slagvolum på seks liter yter 530 hestekrefter og har et dreiemoment på 830 Newtonmeter.

Pullman-betegnelsen ble opprinnelig brukt av American Pullman Palace Car Company på luksuriøse jernbanevogner, men ble snart adoptert av Mercedes og benyttet på deres strukkede og mest luksuriøse modeller, skreddersydd etter kundenes ønsker.

Klassiske særtrekk var en adskilt passasjerkabin, to vanlige seter og to klappseter slik at passasjerene ble sittende mot hverandre.

Setene i den kommende modellen er arrangert på samme vis, eieren og hans VIP-gjest sitter i kjøreretningen mens eventuelt ytterligere to passasjerer, tolker for eksempel, kan benytte klappsetene som hører med til standardutrustningen. Ber man spesifikt om det kan bilen leveres uten disse.

Klassisk
Bakdørene er store og utformet slik at VIP-ene kan sette seg inn før de som skal innta klappsetene. Interiøret i Mercedes-Maybach Pullman er i sin helhet kledd i fineste skinn. Tre analoge instrumenter gir passasjerene informasjon om utendørs temperatur, hastighet og tid.

En 18,5-tommers skjerm montert bak separasjonsruten kan brukes til underholdning eller tilkobling av egen datamaskin for presentasjoner og analyser.

Det mangler heller ikke på godlyd. Et Burmeister surround sound system er standard, men dette kan byttes ut med et enda mer avansert High-End 3D-anlegg med lyd i ypperste klasse.

Introduksjonen av Mercedes-Maybach Pullman faller sammen med 50-årsjubileet for en klassiker, Mercedes-Benz 600 Pullman som ble «serieprodusert» fra 1965.

Men Pullman-betegnelsen ble benytter på spesialmodeller fra den tyske produsenten lenge før det. Du finner mange eksemplar i vårt bildegalleri.

Mercedes-Maybach Pullman kommer på markedet tidlig 2016. Prisene starter på rundt en halv million euro og har ingen øvre grense.

Powered by Labrador CMS