-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
AMGs kunderacer
Mercedes-AMG perfeksjonerer sin nye sportsbil for banebruk. Den debuterer i Genève.
Det lå i kortene da vi overvar debuten for sportsbilen Mercedes-AMG GT at den skulle bygges som banebil også.
Og nå, omtrent samtidig som salget av gatebilen starter, slipper AMG info om den kommende banebilen som blir en såkalt kunderacer bygget etter GT3-reglementet. Det betyr at den kan delta i en rekke internasjonale løp.
I begrepet «kunderacer» ligger at Mercedes-AMG ikke selv skal drifte noe eget team, de er jo allerede tungt involvert i motorsport gjennom både Formel 1 og DTM.
Lett og solid
Likevel er det ikke bare for hvem som helst å kjøpe en kunderacer – AMG vil trolig håndplukke de som får kjøpe bilen, og sørge for at de har den ekspertise og backup som er nødvendig for å vinne løp med den.
Som hos produksjonsmodellen er GT3-bilen bygget opp rundt en lettvekts, men ekstremt solid, aluminium spaceframe. Føreren er i tillegg beskyttet av et veltebur i høyfast stål og sitter i et karbonfiber-sete som tåler en trøkk.
For å redusere vekten mest mulig er panser, dører, skjermer, støtfangere, sideskjørt, koffertlokk, diffuser og bakvinge laget av lett, men ekstremt sterkt karbonfiber.
Kjent og kjær
På ett område skiller racerbilen seg markant fra gatebilen: Motoren er ikke den nye 4,0-literen med twin turbo, men den «gamle gode» 6,3-literen som satt i forgjengeren, SLS AMG GT3.
Brukervennlig teknologi, pålitelighet, lange service-intervaller er argumenter for at AMG valgte V8 sugemotoren fremfor den nye med turbo.
En sekstrinns sekvensiell racing-girkasse er montert over bakakselen for optimalt vektfordeling, akkurat som tilfellet er for gatebilen.
De første kunder får sine biler levert mot slutten av 2015, så de må nok vente til 2016 før de kan konkurrere.