Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX
foto: Jon Winding-Sørensen
Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Hondas superbil

I Genève står NSX i sin endelige form – med Honda-emblemer. Men fortsatt er den et år unna veien.

Publisert

Detroit-utstillingen i januar sto for verdensdebuten etter at vi har fått den servert i konseptform i flere omganger – ikke så rart, det er jo der den skal produseres, og det er sikkert der den også finner flest kunder – som Acura NSX.

Men nå er Acura-logoene erstattet av Hondas H. Ellers får vi egentlig ikke så mye mer info enn vi fikk i januar.

Hybrid
La oss likevel gjenta noen av de viktigste detaljene i kortform. Den superlette konstruksjonen benytter eksklusive materialer for å holde vekten så lav som mulig. Hvor lav? Det får vi foreløpig ikke vite.

Hybrid drivlinje bestående av en midtstilt twin turbo V6, en nitrinns dobbel clutch girkasse (DCT) og tre elmotorer. Vi loves imponerende ytelser, men fortsatt ikke et pip om samlet effekt, null til hundre eller toppfart.

Å kalle nye NSX japansk blir feil – den er i sin helhet utviklet og skal bygges i Raymond, Ohio, hvor Honda har bygget opp en dedikert produksjonslinje.

Sentralstyrt
Hele instrumentpanelet er en stor TFT-skjerm. På denne henter du frem ønsket informasjon via et innstillingshjul plassert mellom setene.

Via dette kan du også betjene bilens Dynamic System som lar deg velge mellom fire kjøremodi – Quiet, Sport, Sport+ og Track. Her påvirker man motor, transmisjon og chassis, samt motorlyd.

Som du sikkert har gjettet gir «Quiet» ren eldrift over korte avstander. Bilens mest dynamiske sider kommer naturlig nok best frem ved Track-innstillingen.

God kontakt
Som seg hør og bør har NSX launch control der man henter ut maks fra bensinmotor og de tre elmotorene.

Maks grep skal besørges av ContiSportContact-dekk i dimensjon 245/35Z R19 foran og 295/30S R20 bak, stoppegenskapene av et karbo-keramisk bremsesystem med 6-pots calipere foran og 4-pots bak.

Det er moro at en produsent som Honda satser på en så rendyrket sportsbil som dette. Og det skal bli artig å følge dem i Formel 1 hvor de i år er tilbake hos sin mangeårige samarbeidspartner McLaren. Sammen kan de bli dynamitt!

Powered by Labrador CMS