-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tata med drøm og virkelighet
Det første Next-konseptet fra indiske Tata dukket opp i 1996. Årets versjon heter ConnectNext. Dessuten har de en kompakt-SUV helt klar.
Tata eier både Jaguar og Land Rover, men driver også med biler på egen hånd. De er ganske store hjemme i India, selv om de trynet voldsomt med sin Nano. Men de er større på stål og andre ting de tjener veldig gode penger på.
Noen av pengene har de brukt til å bygge opp utviklingsavdeling i England og designavdeling i Torino og det er innsats herfra som har resultert i dagens drømmebil: ConnectNext.
Dette dreier seg selvfølgelig om det alle jobber med nå. Glem kjøreegenskaper, det som betyr noe er at du kan kobles opp.
Cloud-basert
I denne bilen er det sømløs oppkobling alle veier, bil til hjem, hjem til bil, bil til bil, bil til trafikk, bil til verden, bil til evigheten. Alt du måtte ønske deg, og selvfølgelig med cloud-basis.
Det blir så mange ord i disse pressemeldingene nå, at det det egentlig dreier seg om er hvorvidt de som skriver dem er flinke nok til å komme opp med nye ideer som ingen andre har formulert før. For rent teknisk kan jo omtrent alt gjøres – det er fantasien som setter grenser. Også for innholdet i pressemeldinger.
Det jeg syns er interessant med denne bilen er ikke alt den kan gjøre, når man en gang får alle nettverkene på plass, men hvordan miljøet rundt disse connect-ideene er utformet.
Fleksibelt
Det er bra løst, med en rommelig, lys kabin med god plass til fem, i en bil som måler mindre enn fire meter, med et veldig fleksibelt interiør.
Setene kan du gjøre omtrent hva du vil med, men så lenge de er på plass i bilen sleider de langs tunnelen på langs i midten. Som verken skjuler eksosrør eller kardangaksel. For dette er selvfølgelig en elbil – noe designerne åpenbart har brukt mye tid til å få frem.
Dette er cleant og moderne og det er i grunnen ikke noe som forstyrrer. Grensesnittet mellom bil og fører er verdens enkleste, her kan du trygt snakke om minimalistisk fører-interface med berørings- og/eller tale-betjening og hvor alt som ser ut som instrumenter eller tilsvarende, i virkeligheten er bilder som er projisert bakfra.
Og - når skal det bli virkelighet? – ikke et eneste utvendig speil. Logisk, vi skriver 2015!
Hexa
Men Hexa hadde utvendige speil. Den er i realiteten i produksjon hjemme i India, selv om den het konsept her.
En bil midt i den populære mini-SUV / crossoverklassen der det eneste som vel gjør den spesielt spesiell er at den har en seks-seters løsning. Tre seterader med to Captain-stoler i hver rad. Og det innenfor 4764 x 1895 x 1780 millimeter på 2850 millimeter akselavstand.
Motoren i den utstilte bilen er Tatas 2,2-liter Varicor 400 dieselmaskin på 115 kW og 400 Nm med, har jeg en mistanke om, ikke altfor imponerende utslippsverdier.
Egentlig er dette bare en videreutvikling av Aria, som heller ikke sier meg noe, men som er Tatas nå seks år gamle kompakt-MPV.
Ny identitet
Den nye har fått en helt ny designidentitet som skal introdusere Tatas nye designspråk. De har i hvert fall fått til en skikkelig front, og har overtatt panserløsningen fra Land Rover der panseret senker seg som et skjell over motorrommet.
Et skikkelig luftinntak foran, omgitt av en ramme i børstet aluminium, sier klart fra at her kommer det noe.
Fra siden har den fremdeles litt MPV-preg, men takløsningen med glassverandaen der bak gjør den annerledes. Den store skliplaten i børstet aluminium er også ganske dekorativ selv om den er helt formålsløs.
Det mest interessante med Tata er hvordan de oppfører seg mot Jaguar og Land Rover. At de samtidig driver og roter med biler på egen hånd, 140.000 produserte i fjor i India, er ikke mange.
Land Rovers og Jaguars samlede nesten en halv million – og økende - er mer imponerende.
Men kanskje de syns det er morsomt.