Renault Zoe
Produktsjef Stine Fratras lover bedre rekkevidde og gratis hurtiglading av Zoe. (Foto: Øivind Skar)
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Zoe i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen

Gratis hurtiglading

For å gjøre elektriske Renault Zoe mer attraktiv forbedres nå rekkevidden til 240 km (best i klassen), men best av alt: gratis strøm i fem år følger med på kjøpet om bilen lades på Fortums hurtigladestasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Det manglet ikke på optimisme da Renault, sterkt forsinket, lanserte elektriske Zoe i Norge.

Selv om dedikert ladepunkt hjemme fulgte med bilen uten ekstra kostnad, aksepterte ikke Zoe uten videre norsk strøm. Det var altså ikke bare å koble bilen til en hvilken som helst stikkontakt.

Nettopp ladebegrensningene la en salgsdemper på en ellers meget interessant bil og salget stoppet på 433 enheter.

Oppdatert
Nå er ladeproblemene løst med en egen ladekabel som aksepterer både IT og TN nettverk.

I tillegg oppgraderes bilen teknisk med ny motor som har mindre ytre mål og samtidig utnytter energien bedre.

Effekten er fortsatt på 65 kW (88 hk), men batterikapasiteten øker fra 22 kWh til 23,3 kWh (220 Nm i moment) som betyr 30 km økt rekkevidde. Total rekkevidde per opplading oppgis nå til 240 km som er best i klassen.

Gratis strøm
For ytterligere å sukre pillen har Renault inngått avtale med strømleverandøren Fortum slik at alle som kjøper ny Zoe kan hurtiglade på Fortums ladepunkter gratis i fem år. Antall punkter bygges stadig ut, blant annet i samarbeid med Kiwi og McDonalds.

I tillegg følger fortsatt egen veggboks med 3,6 kW kapasitet med i bilprisen.

Prisen på Zoe endres ikke. Det betyr at rimeligste Zoe Life (inkludert veggboks) koster 199.900 kroner. Bedre utstyrte Zoe Intens koster 229.900 kroner. Sistnevnte kan også leveres med hurtigere lading (11 kW veggboks) for 20.000 kroner ekstra.

Rent størrelsesmessig befinner Renault Zoe seg mellom VW e-Up og VW e-Golf / Nissan Leaf / Kia Soul. Hittil i år (ifølge OFV per 9. mars) var Zoe registrert i 172 eksemplarer som gjør den til den sjette mest populære elbilen i Norge.

Powered by Labrador CMS