-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første folke-Golf med 4x4 og DSG
VW tar en Skoda og gjør med Golf som Skoda har gjort med Octavia Scout: Firehjulsdrift, litt bedre bakkeklaring, noen fikse plastdetaljer – og vips så har en storselger sett dagens lys. Hos VW heter den naturligvis Alltrack.
Sannsynligvis blir Alltrack årets nest viktigste Golf-nyheten, men ikke like viktig som ladehybriden GTE. GTE er allerede så godt som utsolgt for i år, og importør Møller bønnfaller nå VW om å få flere.
Nå er det slett ikke noe hokus pokus med Golf Alltrack. Det overraskende er at modellen ikke har vært en del av Golf-programmet tidligere. Her har Skoda Octavia Scout fått boltre seg som tøff og populær, mens VW har stått på sidelinjen med misunnelse om grillen.
Interessant er det også at Alltrack kombinerer dieselmotor med firehjulsdrift og automat (DSG). Denne tekniske løsningen har eksistert i flere av VW-konsernet modeller i mange år, men blir først nå tilgjengelig på Golf.
Hva slags bil er dette?
Ta en Golf stasjonsvogn 4Motion i Highline utførelse, gi den to centimeter bedre bakkeklaring, legg til nedoverbakkekontroll, gjør endringer i fronten, beskytt deretter hjulbuene, kanalene og nedre del av dørene med dertil passende plastdetaljer – og vips så har du Alltrack.
Om ikke dette er bra nok, så skift ut den manuelle girkassen med DSG. Innvendig er endringene minimale.
Motor / drivverk?
Til Norge kommer bilen med tre motoralternativer:
- 2,0 l – 150 hk TDI – 4Motion – 6M
- 2,0 l – 184 hk TDI – 4Motion – 6DSG
- 1,8 l – 180 hk TSI – 4Motion – 6DSG
184-hesteren er kraftigste Golf diesel stasjonsvogn til nå og motormessig identisk med Golf GTD. Derfor dropper Norge stasjonsvognen av Golf GTD som lanseres samtidig med Alltrack.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Alltrack er tøffeste Golf stasjonsvogn noensinne.
Hvordan er den å kjøre?
Kjører egentlig akkurat som en vanlig Golf stasjonsvogn, men tar seg naturlig nok vesentlig bedre fram på dårlig vei enn vanlig Golf. Bedre bakkeklaring er også til god hjelp på dårlig brøytede vinterveier.
Hvem passer den for?
Dette er bilen for «Hvermansen». Golf Alltrack vil også være et godt kort på bruktmarkedet.
Konkurrenter?
Egentlig alle andre kompakte stasjonsvogner, men særlig Skoda Octavia Scout.
Hva koster den?
Dette er prisene (eks. leveringsomkostninger) på 2016-modellene:
- 150 hk diesel/M6 – 375.000 kroner.
- 184 hk diesel/6DSG – 416.600 kroner.
- 180 hk bensin/6DSG – 401.400 kroner.
Dette liker vi:
En gjennomfunksjonell bil for norske kjøreforhold.
Dette liker vi ikke:
Kraftige motorer gjør bilen dyr. 110 hk diesel i kombinasjon med DSG og 4Motion hadde gjort susen.
Motor: | 4 syl. turbo dieselmotor, 1368 ccm. |
Effekt: | 135 kW/184 hk v/3500 – 4000 o/min. |
Dreiemoment: | 380 Nm v/1750 – 3250 o/min. |
Mål LxBxH: | 458x180x152 cm |
Akselavstand: | 263 cm |
Egenvekt: | 1509 kg |
Tillatt totalvekt: | 2080 kg |
Bagasjerom: | 605 - 1620 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,8 sek. |
Toppfart: | 212 km/t |
Snittforbruk: | 0,51 l/mil |
CO2: | 132 g/km |
Pris fra: | Kr. 375.000 |
Pris som prøvekjørt: | Kr. 483.200 |