Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack

Første folke-Golf med 4x4 og DSG

VW tar en Skoda og gjør med Golf som Skoda har gjort med Octavia Scout: Firehjulsdrift, litt bedre bakkeklaring, noen fikse plastdetaljer – og vips så har en storselger sett dagens lys. Hos VW heter den naturligvis Alltrack.

Publisert Sist oppdatert

Sannsynligvis blir Alltrack årets nest viktigste Golf-nyheten, men ikke like viktig som ladehybriden GTE. GTE er allerede så godt som utsolgt for i år, og importør Møller bønnfaller nå VW om å få flere.

Nå er det slett ikke noe hokus pokus med Golf Alltrack. Det overraskende er at modellen ikke har vært en del av Golf-programmet tidligere. Her har Skoda Octavia Scout fått boltre seg som tøff og populær, mens VW har stått på sidelinjen med misunnelse om grillen.

Interessant er det også at Alltrack kombinerer dieselmotor med firehjulsdrift og automat (DSG). Denne tekniske løsningen har eksistert i flere av VW-konsernet modeller i mange år, men blir først nå tilgjengelig på Golf.

Hva slags bil er dette?

Ta en Golf stasjonsvogn 4Motion i Highline utførelse, gi den to centimeter bedre bakkeklaring, legg til nedoverbakkekontroll, gjør endringer i fronten, beskytt deretter hjulbuene, kanalene og nedre del av dørene med dertil passende plastdetaljer – og vips så har du Alltrack.

Om ikke dette er bra nok, så skift ut den manuelle girkassen med DSG. Innvendig er endringene minimale.

Motor / drivverk?

Til Norge kommer bilen med tre motoralternativer:

  • 2,0 l – 150 hk TDI – 4Motion – 6M
  • 2,0 l – 184 hk TDI – 4Motion – 6DSG
  • 1,8 l – 180 hk TSI – 4Motion – 6DSG

184-hesteren er kraftigste Golf diesel stasjonsvogn til nå og motormessig identisk med Golf GTD. Derfor dropper Norge stasjonsvognen av Golf GTD som lanseres samtidig med Alltrack.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Alltrack er tøffeste Golf stasjonsvogn noensinne.

Hvordan er den å kjøre?

Kjører egentlig akkurat som en vanlig Golf stasjonsvogn, men tar seg naturlig nok vesentlig bedre fram på dårlig vei enn vanlig Golf. Bedre bakkeklaring er også til god hjelp på dårlig brøytede vinterveier.

Hvem passer den for?

Dette er bilen for «Hvermansen». Golf Alltrack vil også være et godt kort på bruktmarkedet.

Konkurrenter?

Egentlig alle andre kompakte stasjonsvogner, men særlig Skoda Octavia Scout.

Hva koster den?

Dette er prisene (eks. leveringsomkostninger) på 2016-modellene:

  • 150 hk diesel/M6 – 375.000 kroner.
  • 184 hk diesel/6DSG – 416.600 kroner.
  • 180 hk bensin/6DSG – 401.400 kroner.

Dette liker vi:

En gjennomfunksjonell bil for norske kjøreforhold.

Dette liker vi ikke:

Kraftige motorer gjør bilen dyr. 110 hk diesel i kombinasjon med DSG og 4Motion hadde gjort susen.

FAKTA VW Golf Alltrack

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1368 ccm.

Effekt:

135 kW/184 hk v/3500 – 4000 o/min.

Dreiemoment:

380 Nm v/1750 – 3250 o/min.

Mål LxBxH:

458x180x152 cm

Akselavstand:

263 cm

Egenvekt:

1509 kg

Tillatt totalvekt:

2080 kg

Bagasjerom:

605 - 1620 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

212 km/t

Snittforbruk:

0,51 l/mil

CO2:

132 g/km

Pris fra:

Kr. 375.000

Pris som prøvekjørt:

Kr. 483.200

Powered by Labrador CMS