Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble
Memminger Boble

Gammel Boble, som ny

Jo, vi vet at Boble-produksjonen for lengst har opphørt. Men vi vet også hvor du kan få kjøpt en ny.

Publisert Sist oppdatert

Det er et eller annet med at en Boble går og går og går… Men det er nok temmelig sikkert at Georg Memminger hjelper dem til å gå enda bedre.

Han driver et firma som heter Memminger Feine Cabrios, som ligger en halvtime unna Audi-byen Ingolstadt – og, som navnet sier, det er cabrioletene han konsentrerer seg om.

Men egentlig er alt som heter Bobler av type 1302 og 1303 av interesse, også de lukkede.

Her skjer det hele, fra greie reparasjoner og små restaureringer til det vi godt kan kalle chassisplate-oppbygging.

Opp av asken
Har du et chassisnummer, kan han bygge en flunkende ny cabriolet til deg, og du vil fremdeles ha en 1973-modell, eller hva nå utgangspunktet var.

Det er faktisk også måter å gjøre dette lovlig på hvis du vil ta den nyoppbygde chassiplaten hjem til Norge, men det er lurt å snakke med Toll og Avgift og Biltilsynet først.

Ikke spør om hva det koster, prisene er selvfølgelig avhengig av hva du ønsker å få gjort, men det er ikke sjelden at bare det som skal skje inne i motorrommet kan gjøre deg 20.000 euro lettere.

Memminger utvikler mange av bitene selv. For eksempel bygger han en innsprøytningsutgave av den gamle bokseren. Da yter den 100 hester i stedet for de opprinnelige 50, men bruker halvparten av drivstoffet.

Up-to-date
Han kan utstyre bilene med ABS, med fullt klima, med moderne infotainment, der fasaden ser ut som en gammel Beckers radio.

Bi-Xenon lys kan monteres bak de karakteristiske Boble-kasterne, eller han kan bygge inn en fartsavhengig servo. Og han presiserer at her er det ikke noe blikk fra lavkostland nei. Alt er Made In Germany.

Selvfølgelig er det ikke originalt. Det er jo det som er poenget.

Men jeg har en følelse av at en strøken, åpen Boble, med den svære kabriolet-pakken hengende ut der bak, vil vekke minst like stor begeistring som en fersk Ferrari – hvis det er det som er poenget.

Og jeg kan garantere: til hyggelig helgebruk er Bobla vel så anvendbar som Ferrarien.

Powered by Labrador CMS