Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF

Ny Jaguar XF

Syv år etter debuten har Jaguar klargjort andre generasjon XF. Mer teknologi, lavere vekt og renere drivlinjer er viktige stikkord.

Publisert Sist oppdatert

Den er slett ikke ulik forgjengeren, selv om designen er enda freshere. Den coupé-aktige takbuen er fortsatt til stede, og aerodynamikken er optimalisert til Cd 0,26 (fra 0,29).

De ytre målene er ikke mye endret, med en lengde på 4.954 mm (- 7 mm) over en akselavstand på 2.960 mm (+ 51 mm). Likevel får baksetepassasjerene mer plass til bena og ekstra luft over hodet. Sistnevnte vil komme godt med.

Slanket
Jaguar har greid å redusere vekten med inntil 190 kg fa forgjengeren, og de sier at en XF med 2,0-liters dieselmotor på 163 hk er rundt 80 kg lettere enn «nærmeste konkurrent» - hvem nå de måtte sikte til (en tilsvarende motorisert BMW 520d veier 65 kg mer).

Man kan få nye XF levert med 12,3-tommers TFT-skjerm i stedet for tradisjonelle instrumenter. Dermed kan man konfigurere utseende og informasjon etter egne ønsker (tilsvarende prinsippet vi kjenner fra bl.a. Audi TT).

Ellers tilbyr Jaguar alt av moderne komfort- og sikkerhetsutstyr, som LED hovedlys, adaptiv cruisekontroll og hva du ellers måtte ønske.

Les vår prøvekjøring av lillebror Jaguar XE

Nye drivlinjer
Drivlinjene består av nye 2,0-liters dieselmotorer med 163 hk / 380 Nm eller 180 hk / 430 Nm. Disse er vesentlig nøysommere i drikkefatet enn dagens 2,2-litere og kan skryte av CO2-utslipp ned mot 104 gram per kilometer (fra 129 g/km).

6-trinns manuell girkasse er standard, men de fleste XF-kunder velger å bla opp ekstra for 8-trinns automat.

I tillegg leveres en toliters bensinmotor med 240 hk / 340 Nm. Denne har 8-trinns automatgirkasse som standard.

Seksere
Toliterne leveres i kombinasjon med bakhjulsdrift. Det gjør også XF 3.0 Diesel med 300 hk og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.

På toppen av skalaen finner vi kompressormatede XF 3.0 Supercharged med enten 340 eller 380 hester og maks dreiemoment på 450 Newtonmeter. Disse kan leveres med drift på bakhjulene eller firehjulsdrift.

Jaguar XF ønsker å fremstå som et mer sportslig og luksuriøst alternativ til Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse, for ikke å si mer eksklusivt.

Siden de første bilene kom til Norge i 2008 er det registrert cirka 300 nye XF i Norge – til sammenligning er det registrert rundt 600 av hver av A6 og 5-serie. Hittil i år!

Foreløpig er det kun XF sedan som er klar, men det går neppe lang tid før også den sportslige stasjonsvognen Sportbrake er på plass. I Norge har den stått for cirka halve salget de siste årene.

Bilen er på plass i oktober. Her finner du priser og mer informasjon.

Powered by Labrador CMS