-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
VW realiserer GTI Clubsport
Neste år fyller Golf GTI 40 år. Det markeres med en heftig Clubsport-utgave.
Vi fikk et første hint om denne modellen på årets GTI-treff i Wörthersee, og neste uke får vi se den i levende live når bilutstillingen i Frankfurt åpner.
Der presenterer Volkswagen produksjonsutgaven av Golf GTI Clubsport. Dermed følger de en lang tradisjon – det har blitt laget jubileumsutgaver for å feire 20, 25, 30 og 35-årsjubileene til Golf GTI.
Power boost
Årets er den kraftigste noensinne med 265 hester, 35 mer enn i dagens toppmodell. Men det er ikke alt – i en kort periode, rundt ti sekunder, kan sjåføren hente drøye ti prosent ekstra ved hjelp av en boost-funksjon når han foretar en kickdown.
Det barberer null til hundre-tiden til seks blank med manuell girkasse, med DSG kuttes den med ytterligere ett tidel. Til sammenligning trenger en 230-hesters GTI 6,4 sekunder på samme øvelse.
Toppfarten er de samme 250 km/t (249 med DSG) mens snittforbruket er oppgitt til 0,69 l/mil.
Coole detaljer
Men det er ikke bare motoren som er modifisert i Clubsport-utgaven – den har også spesialutstyr, designelementer og fintunet aerodynamikk som gir vesentlig høyere downforce.
Bilen vi får se i Frankfurt er lakkert i Oryx White med sort tak, men den kan også leveres i andre farger.
Den har unik frontfanger, sideskjørt, diffuser, hekkspoiler og felger for å skille seg ut fra en ordinær GTI. Dessuten har den sort dekor med Clubsport-dekaler på sidene og sorte speilhus.
18-tommers felger er standard, men Golf GTI Clubsport kan også leveres med eksklusive «Bresica» 19-tommere. De forkrommede eksosrørene har større diameter enn på en vanlig GTI, og baklyktene har mørktonet glass.
GTI pluss
Interiøret i alle GTI-er har ikoniske detaljer, som ergonomiske sportsseter med skotskmønstret stoff, røde kontrastsømmer, girkule med golfball-design og sort taktrekk.
GTI Clubsport har justerbare racingseter i stedet for sportsseter. Setene er kledd med stoff og Alcantara og setebeltene har røde kontrastsømmer.
En vanlig GTI koster 461.900 kroner med manuell girkasse, så Clubsport-versjonen vil med alle sannsynlighet bikke en halv million. Det fins nok mer enn en håndfull entusiaster som er villig til å bla opp det for å sikre seg et av de eksklusive eksemplarene.