Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport

VW realiserer GTI Clubsport

Neste år fyller Golf GTI 40 år. Det markeres med en heftig Clubsport-utgave.

Publisert Sist oppdatert

Vi fikk et første hint om denne modellen på årets GTI-treff i Wörthersee, og neste uke får vi se den i levende live når bilutstillingen i Frankfurt åpner.

Der presenterer Volkswagen produksjonsutgaven av Golf GTI Clubsport. Dermed følger de en lang tradisjon – det har blitt laget jubileumsutgaver for å feire 20, 25, 30 og 35-årsjubileene til Golf GTI.

Power boost
Årets er den kraftigste noensinne med 265 hester, 35 mer enn i dagens toppmodell. Men det er ikke alt – i en kort periode, rundt ti sekunder, kan sjåføren hente drøye ti prosent ekstra ved hjelp av en boost-funksjon når han foretar en kickdown.

Det barberer null til hundre-tiden til seks blank med manuell girkasse, med DSG kuttes den med ytterligere ett tidel. Til sammenligning trenger en 230-hesters GTI 6,4 sekunder på samme øvelse.

Toppfarten er de samme 250 km/t (249 med DSG) mens snittforbruket er oppgitt til 0,69 l/mil.

Coole detaljer
Men det er ikke bare motoren som er modifisert i Clubsport-utgaven – den har også spesialutstyr, designelementer og fintunet aerodynamikk som gir vesentlig høyere downforce.

Bilen vi får se i Frankfurt er lakkert i Oryx White med sort tak, men den kan også leveres i andre farger.

Den har unik frontfanger, sideskjørt, diffuser, hekkspoiler og felger for å skille seg ut fra en ordinær GTI. Dessuten har den sort dekor med Clubsport-dekaler på sidene og sorte speilhus.

18-tommers felger er standard, men Golf GTI Clubsport kan også leveres med eksklusive «Bresica» 19-tommere. De forkrommede eksosrørene har større diameter enn på en vanlig GTI, og baklyktene har mørktonet glass.

GTI pluss
Interiøret i alle GTI-er har ikoniske detaljer, som ergonomiske sportsseter med skotskmønstret stoff, røde kontrastsømmer, girkule med golfball-design og sort taktrekk.

GTI Clubsport har justerbare racingseter i stedet for sportsseter. Setene er kledd med stoff og Alcantara og setebeltene har røde kontrastsømmer.

En vanlig GTI koster 461.900 kroner med manuell girkasse, så Clubsport-versjonen vil med alle sannsynlighet bikke en halv million. Det fins nok mer enn en håndfull entusiaster som er villig til å bla opp det for å sikre seg et av de eksklusive eksemplarene.

Powered by Labrador CMS