Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack

VW tilbake med Passat Alltrack

Når VW i slutten av oktober slipper Passat Alltrack løs på norske bilkjøpere, får konkurrentene det enda vanskelige.

Publisert Sist oppdatert

VW rapper nå begrepet «Norgesbilen» fra Suzuki (Baleno for 15 år siden) og limer det på Passat Alltrack som «den perfekte Norgesbilen».

– Vi tror at Passat Alltrack vil være perfekt for Norge og norske forhold, sier VW-direktør Ulf Tore Hekneby i pressemeldingen som følger bilen.

Les: Ny Passat - 20 prosent bedre

Røffeste Passat
Det betyr altså at Alltrack er tilbake som den litt røffere Passaten med plastbeskyttelse på skjermbuene, 17,4 cm bakkeklaring (pluss 2,5 cm i forhold til vanlig stasjonsvogn), differensialbrems og solid deksel under motoren.

Legg så til radarstyrt cruisekontroll (0-160 km/t), pluss på alle de andre standardiserte førerstøtteprogrammene, merk av for kjøreprogram med off-road modus som også hjelper deg nedover om bakken er bratt eller glatt – og inkluder pedaler i aluminium.

Vips, så har du en Passat som koster 10.000-13.000 kroner mer sammenliknet med den lavbygde stasjonsvogna, men som likevel kan bli viktigste Passat neste år etter ladehybriden GTE.

– Ja, vi tror Alltrack blir en viktig Passat-modell, sier Jørgen Bjerkan, produktsjef for Passat hos importør Harald A. Møller.

Dette er Alltrack i Norge:

  • 2,0 TDI/150 hk/4x4/6M – kr. 470.000 kroner.
  • 2.0 TDI/190 hk/4x4/DSG – kr. 540.300 kroner.
  • 2,0 BiTDI/240 hk/4x4/DSG – kr. 603.500 kroner.

190 hk er ventet å bli bestselgeren.

Du skal virkelig være fintfølende for å skille kjøreopplevelsen i Passat Alltrack fra en vanlig Passat stasjonsvogn.

At Alltrack med 190 hk/4x4/DSG bare klarer 220 km/t mot 228 km/t for stasjonsvogna, og bruker 8,0 sekunder til 100 km/t framfor 7,7 sekunder, er mer av teoretisk interesse. VW oppgir Alltracks forbruk til 0,51 liter/mil (0,50 for vanlig stv).

Les også: Passat som ladbar

Pakker og skreddersøm
Utstyr og tilleggsutstyr i Alltrack har mange fellestrekk med Highline-varianten av vanlig Passat, som for eksempel fotgjengergjenkjennelse og nødbrems i byfart.

Foruten det nevnte leveres Alltrack med reservehjul i original dimensjon (18 tommer), oppvarmet ratt og egen temperatursone for baksetepassasjerene.

En transportpakke til 17.600 kroner, som inneholder fjernbetjent parkeringsvarmer, svingbart tilhengerfeste og nettingvegg mellom seter og bagasjerom, kommer du ikke utenom, sammen med oppvarmet frontrute.

Deretter er det tid for skreddersøm hvor åtte tommer naviskjerm bør stå høyt oppe på ønskelisten.

Virtuell cockpit
Lekker er også det skjermbaserte instrumentpanelet hentet fra Audi TT med tung vekt på visningsvalg.

Alt dette, og samholdt med det beskjedne pristillegget fra stasjonsvogn til Alltrack, forklarer hvorfor Passat kommer til å gjøre livet surt for konkurrentene i 2016.

Konkurrentene mangler rett og slett bredden i modellprogram og utstyr som gjør VW til vinner med nær hver femte nybilkjøper på kundelisten i år.

Første generasjon Alltrack kom som et supplement i VW-programmet ved inngangen til 2012 og var modellen som bidro til å holde salget av Passat oppe da pilene begynte å peke nedover for mellomklassestore familiebiler (D-segmentet).

I 2013 utgjorde Alltrack bortimot halvparten av alle nye Passater og sørget for at den populære folkevogna holdt konkurrenter som eksempelvis Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Insignia og Mazda 6 på betryggende avstand.

VW Passat Alltrack og aktuelle konkurrenter:

Modell

Type (diesel)

VW Passat

Alltrack

190 hk (D)

Opel Insignia

Country Tourer

195 hk (D)

Subaru Outback

Sport Premium

150 hk (D)

Volvo XC70

Summum

181 hk (D)

L/B/H

478/183/151 cm

492/186/153 cm

482/184/161 cm

484/188/160 cm

Motorvolum

1968 ccm

1956 ccm

1998 ccm

2400 ccm

Motoreffekt

190 hk

195 hk

150 hk

181 hk

Moment

400 Nm

400 Nm

350 Nm

420 Nm

0-100 km/t

8,0 sek

9,9 sek

9,9 sek

9,5 sek

Toppfart

220 km/t

210 km/t

192 km/t

200 km/t

Forbruk

0,51 l/mil

0,66 l/mil

0,61 l/mil

0,57 l/mil

CO2-utslipp

137 g/km

174 g/km

159 g/km

153 g/km

4x4

Standard

Standard

Standard

Standard

Automatgir

6 DSG

6 A

7 A

6 A

Bakkeklaring

17,4 cm

17,3 cm

20,0 cm

21,5 cm

Bagasjerom

639 – 1769 l

540 – 1530 l

559 – 1848 l

555 – 1580 l

Tilhengervekt

2200 kg

2000 kg

1689 kg

2100 kg

Egenvekt

1630 kg

1768 kg

1800 kg

1719 kg

EuroNCAP

5 stjerner (2014)*

5 stjerner (2009)*

5 stjerner (2014)

5 stjerner(2009)*

Pris ex lev.

Kr. 540.300

Kr. 549.900

Kr. 499.900

Kr. 611.900

Powered by Labrador CMS