Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen Group Night
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche E-Mission

Porsche-overraskelse hos VW

To store nyheter fra VW-Gruppens før-IAA-kveld i Frankfurt: Stephan Winkelmann, Lambosjefen, har grodd skjegg og Porsche skal bygge en Tesla-killer. Det burde ha vært mer.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har ikke vært på VW-Gruppens før-presentasjoner på mange år. De var så usigelig pompøse og langdryge.

I år gikk jeg for jeg ville forsøke å føle om noe var annerledes.

Maktkamp
I løpet av kort tid mistet de sin livstidspatriark, Ferdinand Piëch i en palassrevolusjon som slo tilbake. Piëch tapte og Martin Winterkorn, VW-sjefen vant.

Men tapte. For bare en uke siden fikk VW-gruppen en ny toppsjef i det styret som styrer styret, Aufsichtsrat heter det på tysk. Ingen tvil om at Winterkorn ønsket den stillingen. I stedet gikk den til gruppens økonomisjef Hans Dieter Pötsch. Mange mener de ser Ferdinand Piëch i bakgrunnen for det også.

Det har vært oppbrudd hos Italdesign, og det har medført bevegelser i toppsjiktet hos VW design, og mange mener å se spor av ganske kjapp endring på design-retningslinjene nå. Endelig.

Volkswagen, merket, har fått ny sjef.

Og Volkswagen selv gjør det ikke bra. De bygger mengder med biler men tjener dårlig, og aksjekursen er nå nede på 170 – det var ikke lenge siden den var på 240.

Jeg syns med andre ord jeg kunne håpe på en merkbar, ny stemning.

Alt ved det samme
Men når du har en styreformann, toppsjef, som tjener en del milliarder, eller noe sånt i året, som må se opp på monitorene i taket før han kan se tusenvis av journalister rett i øynene og si «lidenskap», før han må se opp for å klare å fullføre setningen, kan jeg forsikre at alt var ved det gamle.

Det tok lang tid, ikke noe ble sagt, og de eneste som ikke fikk nakkestrekk av å myse opp på monitorene (bruk bifokale neste gang – eller lær leksa!) var Claudio Domenicali – Ducati-sjefen (som viste den 20 år gamle Monster-oppskriften med nye superbike-deler og 1200 ccm) og Lamborghini-topp Stephan Winkelmann – mer italiensk enn noen italiener. Som vanlig med skarpe snipper, en slipsknute med attitude, korrekte mansjetter, og denne gang med høyvannsbukser med oppbrett. Ingen slår den mannen i stil.

Dessuten har han bygd seg et grånende skjegg. «Like» sa jeg. «Du er ikke jente, men jeg godtar det allikevel, takk» var det typiske svaret.

Så fikk vi altså sett Audis et-eller-annet, som i hvert fall ikke – håper jeg – er uttrykk for Audis nye designlinje, og helt på slutten dukket den opp, den som gjorde kvelden til en fest allikevel:

Gullkornet
Porsche Mission E. En firedørs, fire-seters elbil. Null til hundre på under 3,5 (10 % dårligere enn Claudios nye Monster, men respektabelt allikevel) og opplagt ment som en bil som tar Tesla på ramme alvor.

Vi vet foreløpig altfor lite om den.

Vi har noen mål, for eksempel. Med 129 cm er den like lav som en 911, men med 199 (før speil) er den 18 cm bredere. Lengden er et sted mellom Panamera og 911 – men vi fikk ikke gått den opp, den sto der bare tre minutter – med publikum på plass i setene.

Men etter noen ord med Michael Mauer, designsjefen, fikk vi klart for oss at utfordringen var å holde den lav. Du har gulv, men slipper mye drivlinjetøv, så har du batterier, så har du passasjerer, og så har du et tak som også skal ha en linje.

Vellykket
Jeg syns han har greid det glimrende. Den tradisjonelt grill-løse fronten sier klart fra hva dette er, og resten antyder klart hva som er fremtiden for Porsches Panamera-klasse biler.

Jeg sa ikke til ham at plutselig gikk det opp for meg at Henrik Fisker faktisk hadde vært ganske fremsynt da han tegnet sin Karma. Jeg er ikke sikker på at Mauer hadde likt sammenligningen – men jeg mener jeg så felles trekk.

Porsches tekniske sjef, Wolfgang Hatz, sa etterpå at dette var ikke en show-bil, dette var et konsept som kunnes bli en produksjonsvirkelighet i løpet av tre og et halvt år.

Racing-inspirert
Han sa at målet var en vekt på 2.000 kg og at denne bilen ikke kunne være påtenkt en gang uten Porsches 919 Le Mans vinner.

Det han tenker på er elmotorene, Permanently-Excited Synchronous het de ved Le Mans-tider, kanskje forstår jeg hva det betyr en dag, men vært sikker: de er dyre og effektive.

600 hk, rekkevidde på 500 km, 80 % lading på et kvarter – det takket være 800 Volt arkitekturen.

Tirsdag skal jeg få se den, og kanskje ta på den, på utstillingen. Noe jeg virkelig gleder meg til.

Friske fraspark
Men la meg føye til en liten Porsche-finale også, som går på stemningen ved årets VW-Gruppe kveld.

Matthias Müller, Porsche-sjefen, uttalte ved ukeslutt noe i retning av at Autonome biler var en skikkelig hype, uten et eneste rasjonelt argument til deres fordel. Forholdsvis på tvers av hva andre i gruppen, kanskje spesielt Audi, fremhever.

Så da det var Hatz, og ikke Müller, som dukket opp og presenterte Porsches store nyheter: Turbo-911 serien, regnet jeg faktisk med at Müller også hadde fått taleforbud.

Dessverre for konspirasjonstankegangen, men heldigvis for festen, hadde de reservert Müller slik at det var han som presenterte den champagnesprudlende desserten.

Det reddet faktisk kvelden for meg.

Powered by Labrador CMS