-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Honda på hydrogen
De japanske produsentene er i fremste rekke når det gjelder biler med brenselceller. Toyota er på plass i Europa, nå får vi hint om at Honda er like rundt hjørnet med sin løsning.
I tillegg til Toyota er Honda det selskapet som har vært mest konkrete med hensyn til brenselcelle-biler. Allerede i 2008 tilbød de sin FCX Clarity, en firedørs sedan, kommersielt, men mest å regne som et rent prøveprosjekt grunnet begrenset tilgjengelighet.
Men nå som Toyota er på banen med sin Mirai i stadig flere markeder, ønsker selvsagt Honda å vise at også de er i fremste rekke det gjelder denne teknologien.
Vi har møtt noen konseptbiler de siste årene, FCEV i Los Angeles for to år siden og den mer moderate FCV Concept i Tokyo i fjor.
Diskret
Når de nå viser bilen i det som er tilnærmet produksjonsdrakt, har Honda heldigvis valgt en langt mer diskret designretning enn hva Toyota gjør med sin Mirai. Dette er nok spiselig for et bredt lag av folket.
Foreløpig heter bilen bare FCV (som er forkortelsen for Fuel Cell Vehicle).
Ifølge Honda er dette den første produksjonsmodell som har fått plass til hele den brenselcelledrevne drivlinjen i rommet som normalt inneholder motor og girkasse i en bil med forbrenningsmotor.
Det gir bilen et konvensjonelt interiør med plass til fem personer, og ifølge Honda har den med full tank en rekkevidde på 700 kilometer. I japansk utgave kan bilen fungere som en mobil kraftstasjon som kan generere og forsyne kraft til små lokalsamfunn i krisesituasjoner.
Motsatt vei
Det er ikke hver dag «japanske» biler lanseres i Europa får de kommer i salg på hjemmebane, men så er tilfelle med Honda Civic Type-R som bygges i England og allerede er i salg her. Den får japansk debut på Tokyo-utstillingen siste uken av oktober, sammen med amerikanskbygde NSX.
Honda skal også vise den lille roadsteren S660 som vi har sett i konsept-form tidligere. Denne selges, til mange ergrelse, kun i det japanske markedet hvor de kompakte key-bilene er vanlige innslag i hektisk bytrafikk.
Bastarden Honda Project 2&4 presenterte vi i forbindelse med Frankfurt-messen, men drar du til Tokyo kan du møte to av Hondas mange roboter – Wander Stand og Wander Walker.
Sistnevnte har tillagt spesielle egenskaper når det gjelder å ta seg frem i tett befolkede områder, som på en bilutstilling.