Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

Fiat avduker sin MX-5

Nå vet vi endelig hvordan Fiats utgave av Mazda MX-5 ser ut. Den debuterer på LA-utstillingen.

Publisert Sist oppdatert

Det ser ut som om Fiat har valgt å bytte ut alt som syns. Hele karosseriet er komplett nytt, og det er åpenbart at designerne ikke har gått inn for å tilfredsstille alle.

Designen er helt klart mer polariserende enn den du finner på Mazda MX-5. Japanerne har klart å lage noe absolutt alle liker. Her blir det litt mer smak og behag, men det er i hvert fall opplagt at de har mange referanser tilbake til den opprinnelige 124.

Særlig forfra, og spesielt i grillen, ser vi hvorfor også den nye heter 124 Spider.

Les også: Japansk italiener

Bare tall
Navnet var jo i sin tid valgt, ganske enkelt fordi det var et serienummer og fordi den var åpen. 127 og 128 hadde for eksempel ikke noe med 124 å gjøre, ikke med hverandre heller forresten, det var bare nummer.

Litt stilig egentlig, når man tenker på hvor mye støy det er rundt navnevalg i våre dager, og hvordan man utstyrer modellnavnet med en rekke ubegripelige betegnelser og initialer som man må pugge for å klare å holde orden på.

124 Spider heter denne også. Ferdig med det.

Nå kan det selvfølgelig bli litt mer når drivlinjeprogrammet en gang utvides. Men i første omgang vil du bare finne den samme 1,4-liters turboen som også sitter i en 500 Abarth utgave. 160 hester og seks trinn – enten i en manuell kasse eller en automat.

Mazda innmat
Toppen er soft, og det er ganske lovende at det ikke er oppgitt noe sekundtall på hvor fort den går opp eller ned. Faktisk må man gjøre den jobben selv, men hvis den ligner på den vi fant i den opprinnelige utgaven, er det faktisk en enkel jobb.

Hvis den også er like grei som i Mazda-utgaven, er det i hvert fall ingen problemer. Det er det heller ikke med resten av interiøret, for det er tatt rett fra MX 5.

I tillegg til mye annet positivt betyr det også at det er mer enn god nok plass for de aller fleste, og at man slipper «italiensk-gorilla»-førerplass (av typen lange armer og korte bein).

Hele plattformen og alle fire hjørner er komplett Mazda, selv ikke en rødglødende italiener kan gjøre det bedre.

Bellissimo
Men det italienerne gjør bedre, det er å navngi fargene. Jeg sier ikke at fargene i seg selv nødvendigvis er bedre, men hvem kan slå navn som Rosso Passione, Bianco Gelato eller Nero Cinema?

Ikke et ord om pris foreløpig, men den vil komme til Fiats amerikanske forhandlere (Studio heter det der) i løpet av sommeren 2016. Og det hele vil starte med en serie på (selvfølgelig) 124 Prima Edizione Lusso – slik den står på LA-utstillingen nå.

Powered by Labrador CMS