-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Et friskt alternativ
Nye Lexus RX450h står frem som et godt alternativ til tyske premiumdoninger, ikke minst på pris.
Lexus RX var, sammen med IS, modellene som på alvor tok Lexus til Norge. Første generasjon RX 300 dukket opp i 1998, og helt frem til den lille, Prius-baserte hybriden, CT200h kom, var det RX- og IS-modellene som i størst grad utgjorde Lexus-salget her til lands.
I dag er både modellutvalget og salgstallene til Lexus bredere og større enn noen gang, ikke minst på grunn av den populære SUV-en NX300h, men RX har fortsatt en viktig posisjon hos det japanske luksusmerket.
På verdensbasis er tre av ti Lexuser solgt siden merkets oppstart i 1989 en RX-modell.
Da er det ikke rart Lexus har valgt en evolusjonerende taktikk fremfor en revolusjon.
For under skallet er det ikke så mye nytt å finne. Den 3,5 liter store bensinmotoren er den samme som før, bare lettere overhalet for lavere forbruk og mer effekt, og spesifikasjonene på elmotorene er identisk med tidligere.
Girkassa er fortsatt en trinnløs affære, men ikke lenger en trist affære. Den passer langt bedre med en V6-er enn en firesylindret sak, og programmeringen gjort for å begrense det evige turtallsjaget disse CVT-kassene er kjent og beryktet for, gjør jobben mye bedre enn før.
Likevel klarer jeg ikke helt riste av meg tanken om at en syvtrinns, tradisjonell automat fortsatt ville vært et knepp mer komfortabelt.
Kraftig grill
Utvendig har det derimot skjedd en hel del. Lexus' såkalte "spindelgrill" er i aller høyeste grad til stede, og de karakteristiske kjørelysene (LED, naturligvis) synes godt i bakspeilet til bilen foran.
Interiøret er også helt nytt. Elementer fra både GS og RC F (i F-Sport-utgaven av RX), kombinert med eksepsjonell høy byggekvalitet, gir virkelig godfølelsen.
Alle brytere, hjul og knapper virker å være bygget for å vare lenge. Det er ikke noen motsetninger mellom faktisk kvalitet og det litt konstruerte begrepet "opplevd kvalitet" her.
Men at Lexus, med sin til tider perverse detaljfokus, ikke har fått norsk språk på kjørecomputeren i instrumenthuset, når resten av infotainment-anlegget har det, er rare greier.
Infotainment-anlegget prydes for øvrig av en 12,3 tommer stor hovedskjerm, men grafikken og grensesnittet - særlig for navigasjonsdelen - kunne også hatt godt av en oppgradering.
Måten man styrer systemet på, med en liten "musepinne", har jeg likevel sansen for.
Alle knapper og brytere er bakgrunnsbelyst i hvitt, det samme er instrumentene, og om kvelden imponerer interiøret med sin lesbarhet og klarhet, uten at lyset er sjenerende.
Bygget for komfort
Ute på veien blir det raskt klart at RX450h ikke er en bil som skal jage BMW X5 ned trange småveier. Lexusen foretrekker rolige, flytende bevegelser, og kjøring i et mer fornuftig tempo.
Belønningen er en komfortabel reise. Både understell og stoler (spesielt i Luxury-utgaven, som har justerbar lengde på sitteputa) bidrar til det.
Støynivået er nok ikke rekordlavt, men det er kun vindstøyen som høres, og den er langt fra sjenerende.
Styringen er presis og godt vektet, men særlig følsom kan jeg ikke påstå den er. Det er heller ikke viktig.
Viktigere er det at både ratt og seter er justerbare i rikelig monn, og i motsetning til de fleste tyske premiumbiler har jeg fullt utsyn til alle instrumentene i RX-en når rattet er lavt nok til at jeg sitter godt.
Et stort head-up-display gjør også hverdagen enklere - med fart, turteller (eller øko-måler), cruise control og navigasjon projisert rett i synsfeltet.
Knallpris
Men den virkelige bidragsyteren til at RX-er kan å bli er vanlig syn i bymiljøet, er faktisk prisen.
For noen uker siden, da den norske importøren satt med Excel-ark og utregninger opp, ned og i mente, jublet de da de klarte å få innstegsprisen på RX450h til å snike seg under 800.000.
"799.900 er en kjempefin fra-pris", tenkte de, og så kom nytt statsbudsjett på banen. Hva skjedde så? Jo, de nye avgiftene gjorde RX450h over 60.000 billigere - før den i det hele tatt var kommet til Norge!
Startprisen på stor-SUV-en har dermed endt på 725.200 kroner - omtrent det toppmodellen av lillebror NX300h koster.
Det er mye bil for pengene!
Og selv om det skulle friste med alt tilgjengelig utstyr, inn- og utvendig, skal du slite med å bikke 950.000 kroner.
Da heter bilen F-Sport S, koster 909.100 kroner, og metallic lakk og soltak er det eneste som ikke følger med i utstyrspakka.
Pris alene er ikke nok, naturligvis. Men allerede har over 80 kunder lagt inn forhåndsbestilling på bilen. Det er ingen tvil om at Lexus RX450h er et reelt og friskt alternativ til den svenske og de tyske konkurrentene (i hvert fall så lenge du klarer deg uten en tredje seterad).
En litt annerledes konkurrent, ja, men det er da ingen ting i veien med det?
Motorer: | V6 bensin, 3456 ccm |
Samlet effekt: | 230 kW (313 hk) |
LxBxH: | 489x190x169 cm. |
Akselavstand: | 279 cm. |
Bakkeklaring: | 19,5 cm |
Egenvekt m/fører: | 2100 kg. |
Bagasjerom: | 539-1612 liter (VDA). |
Aks. 0-100 km/t: | 7,7sek. |
Toppfart: | 200 km/t. |
Snittforbruk: | 0,52 l/mil. |
CO2: | 120g/km. |
Pris fra: | kr. 725.200 |