FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

Faraday Future Car

Faraday Future Car

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

FFZERO1 Concept

Her er fremtidens elbil

Faraday Future er den av neste års nybilpresentasjoner som har fått størst forhåndshype. Mystisk kineser, mengder av milliarder og ex-Tesla-mannskap tilhører ingrediensene. I natt ble bilen endelig vist.

Publisert Sist oppdatert

Faraday Future er et navn som har svevet rundt i miljøet lenge.

De som står bak har vært flinke til å gjøre det hele mystisk, men nødvendige kontakter med underleverandører, med universiteters forskningsmiljøer, med lokale myndigheter på jakt etter subsidierte produksjons-anlegg, og ikke minst med hundrevis av spesialister som ansettes og som nødvendigvis må bevege seg i et ganske åpent miljø, legger selvfølgelig grunnlag for en del underlige historier.

Spesielt når de må ut og ansette designere. Et av de mest pratsomme miljøer i hele bransjen, med folk som virkelig oppfører seg som gammeldagse sigøynere – og hopper fra sted til sted (eller oppdragsgiver til oppdragsgiver).

Allikevel er det forbausende lite vi vet.

Store investeringer
Vi vet at prosjektet er forsinket, opprinnelig snakket Jia Yeueting – ifølge Bloomberg’s er han nr. 17 på listen over Kinas rikeste – om at bilen skulle komme i 2014.

Vi vet at bilen, som skal være enda større og mer luksuriøs enn Tesla, er tegnet av en flokk designere under Richard Kim – en av BMWs tidligere stjernedesignere (allikevel sier folk som har greie på det at bilen ikke ser ut).

Vi vet at prosjektet er såpass seriøst at Nevada spytter i 335 millioner dollar i det som skal bli en fabrikk til 1 milliard dollar.

Men det ser også ut til at man fremdeles er ganske langt unna produksjon – verktøymaskinene ser ikke ut til å være bestilt ennå.

Tesla-hjerne
Og samtidig som Faraday henter sentrale folk fra konkurrentene, deserterer Faradays egne folk i øst og vest – selskapets sjef for kommunikasjons har forlatt eventyret (for lite å gjøre), og Peter Rawlinson har forsvunnet til Atieva.

Akkurat dette er litt spennende, Rawlinson er vel – uansett hva Elon Musk måtte si i dag – den egentlige hjernen bak Teslas drivlinje. Han ble kjøpt over til Faraday da han hadde gjort det som skulle gjøres hos Tesla. Atieva er et annet Californisk multi-million elbil eventyr, også backet av en kineser.

Opprinnelig grunnlagt i 2007 av Bernard Tse, en av dem som var blant de tidligste hos Tesla, som nå har fått med seg BAIC, en av de største statseide kinesiske bilfabrikkene.

Deres Tesla-killer skal debutere på Beijing-utstillingen i april neste år, noen måneder etter at Faraday har debutert på Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Nye kunnskap
Tilbake til Faraday

Nå ledes industridelen av prosjektet av Nick Sampson som – hvis du spør ham – Musk vil hevde fikk sparken fra Tesla. Han har med seg blant andre Dag Reckhorn, tidligere produksjonsmann hos Tesla, og Porter Harris – som er spesialist på batterier og som kom fra SpaceX, rakettselskapet til Musk. Pluss en mengde andre folk fra Tesla og GMs og BMWs elbil-satsinger.

Han jeg er mest interessert i er Pontus Fontaeus. Svenske, han bor nedover mot Skåne og er Faradays designsjef for interiøret. Han har gjort spennende ting for Ferrari, og sitter du og kjører en moderne Volvo, er det mye Pontus der.

Men han vil ikke en gang bekrefte at han har hatt kontakt med norske Per Ivar Selvaag, på tross av at både NRK og noen aviser har antydet at Per Ivars California / Stavanger / Oslo-firma, Montaag, har vært inne i bildet.

Skjermstyrt
Jeg har mine tvil. Muligens har de vært involvert i noen tidlige oppgaver, men her har vi et elektronikk-eventyr på fire hjul som jeg kan garantere inneholder minst 10 store skjermer og masse indre drama-opplevelser med pinching og zooming og swiping – akkurat slik som middelaldrende kinesere og 45-år gamle Tesla-eiere elsker.

Sjekk heller opp hva Montaag har gjort med kommando-avdelingen på den ferske VARD-båten, så ser du hvordan de folkene oppfatter en ideell menneske-maskin interface. Det er ganske fjernt fra Tesla og dagens premium-oppfatning.

Men de av dere som har kommet så langt har sikkert oppdaget at når det gjelder en av neste års største bilnyheter, som faktisk bare er godt og vel en uke unna, har jeg egentlig ingenting å fortelle.

Powered by Labrador CMS