Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos
Rinspeed Σtos

Rinspeeds nye destinasjon

Hvert år, så lenge jeg kan huske, har Rinspeed vært et fast innslag på Genève-utstillingen. I år har de byttet beite.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal jeg ikke vedde på at det sveitsiske firmaet ikke benytter bilutstillingen i hjemlandet til å eksponere seg. Men i disse dager viser de frem sitt Σtos (det skal antagelig uttales Etos) konsept på CES.

CES (Consumer Electronics Show) er det årlige elektronikkshowet i Las Vegas der stadig flere aktører fra bilindustrien innfinner seg. Og nå altså for første gang Rinspeed.

Les også: Rinspeeds greske forvirring

Frank M. Rinderknecht, sjefen for den sveitsiske tenkesmia som hvert år får med seg en rekke samarbeidspartnere og kommer opp med spennende innovasjoner, har en god forklaring på hvorfor han har valgt denne messen:

- Den digitale verden vil stå for de største og viktigste innovasjoner innen bilindustrien fremover. Derfor bare må industrien være godt representert her.

Autonom
Det er ikke første gang Rinderknecht kommer opp med en selvkjørende bil som Σtos – vi har sett gjentatte forslag på det gjennom årene. Du får noen smakebiter om du ser videosnutten nederst i saken.

Årets bil er basert på en BMW i8 som i seg selv er en spennende og innovativ konstruksjon med en hybrid drivlinje og bruk av svært lette materialer.

En iøynefallende detalj i interiøret på konseptbilen er det spesielle rattet som kan brettes sammen og bli en del av dashbordet når bilen tar over alle vitale funksjoner på egen hånd.

Det frigjør plass slik at «føreren» kan innta en mer bekvem stilling og f.eks. lese en bok eller et skjermbrett, om han da ikke nøyer seg med de to kurvede 21,5-tommerne han likevel har foran seg.

Kunstig intelligens
Det intelligente infotainment-systemet sørger ikke bare for underholdning og navigering. Det utvikler seg etter hvert til en personlig assistent som forutser behov for drivstoff, hjelper til med parkering, gir turistinformasjon og så videre.

For hver kjørte kilometer, snapper Σtos opp ny informasjon fra deg og dine omgivelser.

Bilen er utstyrt med 8 HD-kameraer som overvåker bilens omgivelser hundre prosent.

Bildene kan overføres til virtuelle speil som fjerner problemet med blindsone. Ved trange omgivelser, som i en garasje, aktiveres «Curb View» som gir tydelig bilde av avstanden til nærmeste kant. Sikkert praktisk når du vil skåne felgene dine.

Ser hva du (ikke) ser
Bilen har også sensorer som følger blikket til sjåføren. Det får ikke bare med seg det han eller hun ser, men også det de ikke ser, som f.eks. en fartsgrense eller et fareskilt og kan vise dette virtuelt. Dessuten aktiveres de virtuelle «speilene» kun når føreren ser på dem.

Σtos har sin egen drone som kan utføre tjenester av forskjellige slag, og denne har en egen landingsplass med LED-belysning bak på bilen. De 12.000 LED-ene kan styres individuelt for å gi spesielle effekter og signaler.

De tekniske detaljene, og hvilke produsenter som har bidratt med hva, kan du lese på denne oversikten.

Se flere av Rinspeeds konsepter i denne videoen:

Powered by Labrador CMS