-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ioniq ut av skapet
Hyundai har gjennom noen uker gitt stadig mer info om den banebrytende Ioniq. I dag er bilen vist, og flere detaljer presentert.
Nå drar vi som enste norske mediehus til Korea for å studere bilen om noen par uker, så vi skal gi deg en fyldig presentasjon når vi har tatt den nærmere i øyesyn og kjørt den.
Bilen som er vist i Korea i dag er den vanlig hybrid-utgaven, en direkte konkurrent til Toyota Prius. Men siden kommer den i ytterligere to utførelser, som ladbar hybrid (plug-in) og som ren elbil.
Hybridmodellen har en 1,6-liters bensinmotor med 105 hk kombinert med en 43 hk elmotor. Det betyr at bilen totalt har en ytelse på 141hk. Dagens Prius har til sammenligning 136 hk..
Dobbel clutch
Ioniq Hybrid har en 6-trinns DCT (dobbel clutch) girkasse som ifølge Hyundai bidrar til en morsom kjøreopplevelse ved å utnytte kombinasjonen bensin- og el-motoren best mulig. Det høres meget interessant ut sammenlignet med CVT-kassen Toyota benytter.
Sjåføren kan velge mellom SPORT og ECO funksjon. SPORT sørger for at bilen holder lavere gir lenger og at kombinasjonen av bensinmotor og elektrisk motor utnyttes maksimalt.
I ECO fungerer girkassen mest mulig økonomisk ved å tilpasse giring og effekt til god drivstofføkonomi. Den elektriske motoren kan kjøre korte strekninger på kun batteri i opp til 120 km/t.
Batteripakken består av Litium-Ion polymer batterier, i stedet for de mer vanlige nikkel-metall-hydrid batteriene, noe som ifølge Hyundai betyr raskere og mer effektiv lading (under bremsing / retardasjon) og høy grad av batteriutnyttelse.
For å påvirke interiør og lastekapasitet minst mulig er batteriene plassert under baksetene. Det bidrar også til en lastekapasitet på 750 liter med baksetene nedslått.
Følger designspor
Vi ser på bildene at Hyundai har latt seg inspirere av de japanske hybridmodellene, Toyota Prius og Honda Insight. Men heldigvis har de lagd sin egen løsning på interiøret som ikke er ulikt det vi finner i andre moderne Hyundai-modeller.
De første Ioniq-modellene er ventet til Norge på høsten, men i løpet av noen uker skal vi gi deg flere detaljer så du kan ta stilling til om dette er en bil du skal vurdere opp mot en Prius eller en elbil av et eller annet fabrikat.