BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©
BMW Z5
Foto: Automedia©

Helt ny Z5

Når BMW om et års tid skal erstatte Z4, blir det trolig med et helt ny modell. Den utvikles i samarbeid med en uventet partner.

Publisert Sist oppdatert

Design sto i fokus da BMW i 2002 erstattet Z3 med nye Z4. Som sin forgjenger kom også Z4 i to karosseriformer, som roadster med kalesje og som coupé. Og på toppen tronet Z4 M som vi hadde gleden av å teste på den tidligere Formel 1-banen Estoril i Portugal.

Da dagens Z4 kom i 2009 kombinerte BMW de to karosseriformene og lanserte en modell med automatisk hardtop. Men selv om dagens Z4 fikk en facelift og nye motorer i 2013, er den snart klar for et generasjonsskifte. Trolig skjer det i 2017.

Japansk hjelp
BMW har alliert seg med en partner som ikke akkurat er mest kjent for sine sportslige biler – nemlig Toyota. BMW vil bygge en ny roadster som trolig får betegnelsen Z5, om de da ikke velger å fortsatt kalle den Z4.

Toyota-modellen skal ifølge våre kilder være en lukket bil, men om den blir etterfølgeren til GT 86 / Scion FR-S eller en mer påkostet modell, er foreløpig ikke klart. Det vi vet er at den skal dele plattform med BMW-en.

Kanskje kommer også Toyotaen som roadster etter hvert, vi har jo sett noen konseptbiler på den oppskriften, både fra Toyota selv og fra frittstående tunere.

Soft eller hard topp?
Bilen våre spionfotografer har kommet over her har kalesje, men vi ser ikke bort fra at produksjonsmodellen får en løsning tilsvarende dagens Z4 med automatisk hardtop.

Toyota skal bistå med ekspertise innen hybridteknologi mens BMW benytter sitt forsprang innen lette materialer og avanserte motorer.

I startfasen forventer vi drivlinjer med effekt fra 190 til drøye 400 hestekrefter. I tillegg kan det komme en hybridløsning med drøye 200 hk, samtidig som den sørger for lave utslippstall.

Sommeren 2017 blir nok første mulighet for å sette seg bak rattet i nye BMW Z5, og Toyota-modellen kan ligge enda lengre frem i tid.

Powered by Labrador CMS