-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mye bil for pengene
Er du i markedet for en kompakt flerbruksbil er det ingen grunn til ikke å vurdere BMWs nye 225xe. Her får du praktiske egenskaper samt masse krefter og kjøreglede i det som må betegnes som en gavepakke fra den norske staten.
Hva slags bil er dette?
BMW 2-serie Active Tourer er en smart familiebil med et fleksibelt interiør og BMWs anerkjente kjøreegenskaper.
Nå lanseres den som 225xe med en plug-in hybrid drivlinje som kombinerer bensin- og elmotor og som takket være gunstige utslipp får tilnærmet null engangsavgifter og dermed en svært attraktiv pris. Så attraktiv at importøren er overbevist om at dette blir bestselgeren i serien.
Motor / drivverk
Nykommeren 225xe har en helt ny drivlinje som kombinerer en 1,5-liters bensinmotor som driver forhjulene med en elmotor på bakakselen. Dermed får bilen elektrisk firehjulsdrift, uten at det er noe fysisk forbindelse mellom akslene.
Når man trykker inn startknappen går bilen automatisk i el-modus, forutsatt tilstrekkelig kapasitet på batteriene.
Den fortsetter å kjøre utslippsfritt så lenge batteriene har tilstrekkelig kapasitet og du holder deg i hastigheter under 80 km/t uten å ta kickdown. Gjør du det, tenner bensinmotoren også.
Anvendelig
Bilen har en teoretisk elektrisk rekkevidde på 40 kilometer, men i praksis kommer du neppe lenger enn rundt 30 km ved bruk av klimaanlegg, infotainment, lys etc. For mange bymennesker vil det likevel dekke det daglige behovet.
Under vanlig kjøring over lengre avstander velger 225xe hybrid-modus som kombinerer de to motorene på mest mulig vis for sportslig kjøring, maks komfort eller lavest mulig forbruk – avhengig av dine preferanser.
Ved hjelp av en bryter kan du nemlig velge mellom Sport, Comfort eller Eco. Du kan tvinge bilen til kun å bruke bensinmotoren for å spare batteriene til du kommer inn i et byområde, eller du kan velge å la den gå på ren eldrift.
Siden Active Tourer er basert på samme plattform som Gran Tourer, nye X1 og nyere Mini-modeller, er det ingen tvil om at flere av disse modellene også vil komme som ladbare hybrider i årene femover.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
BMW 225xe er eneste ladbare hybride flerbruksbil på markedet. Den er også alene i klassen om å ha elektrisk firehjulsdrift.
En liten hake ved denne drivlinjen er at man «mister» den delen av bagasjerommet som befinner seg under gulvet til batteripakken. Man mister også noe av fleksibiliteten Active Tourer byr på ved at baksetene ikke er skyvbare som i modellene med bensin- og dieselmotor.
Hvordan er den å kjøre?
Med en samlet effekt på 224 hestekrefter og et dreiemoment på 385 Newtonmeter, er bilen meget rask og reaksjonsvennlig. Den elektriske firehjulsdriften er svært effektiv for å gi ekstra skyv under akselerasjon, noe som gjenspeiles i en 0-100-tid på 6,7 sekunder.
Overgangen mellom bensin- og elmotor skjer helt sømløst, så jeg tok meg selv i å se på turtelleren for å sjekke om det var el- eller bensinmotoren som var i funksjon.
Hvem passer den for?
Barnefamilier som ønsker en praktisk familiebil, godt voksne som liker å sitte litt høyt, alle som er opptatt av å skåne miljøet ved å kjøre elektrisk i hverdagen, men samtidig ikke ønsker begrensningene elbiler flest byr på med hensyn til rekkevidde.
Konkurrenter
Det fins ingen andre flerbruksbiler med en tilsvarende ladbar hybrid drivlinje, men mest opplagte konkurrenter til 2-serie Active Tourer er Mercedes B-Klasse og Volswagen Golf Sportsvan. Selvsagt kunne vi ramset opp langt flere, som Nissan Qashqai og Peugeot 3008.
Dette liker vi:
Praktisk bil med en smart og sprek drivlinje og meget gunstig pris. Pluss for elektrisk firehjulsdrift som gir ekstra skyv under akselerasjon og som kan være svært verdifullt på norsk vinterføre.
Dette liker vi ikke:
Redusert bagasjekapasitet sammenlignet med øvrige familiemedlemmer, ikke skyvbart baksete, og ikke mulighet for å dra tilhenger.
Motor: | 3-syl. turbo bensinmotor, 1499 ccm, elmotor |
Samlet effekt: | 165 kW (224 hk) v/4400 o/min. |
Dreiemoment: | 380 Nm v/1250-3000 o/min. |
Mål LxBxH: | 434 x 180 x 156 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Bakkeklaring: | 167 mm |
Egenvekt m/fører: | 1735 kg |
Tillatt totalvekt: | 2180 kg |
Maks hengervekt: | - |
Bagasjerom: | 400-1350 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 6,7 sek. |
Toppfart: | 202 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,20 l/mil |
CO2: | 46 g/km |
Pris fra: | kr. 358.600 |