Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius
Toyota Prius

Ny Prius på veien

Det er snart 20 år siden Toyota lanserte sin første Prius, den gang basert på en ganske kjedelig Corolla sedan. Nå lanseres fjerde generasjon av den populære hybriden – på en helt ny plattform, bedre og mer praktisk enn noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Toyota har de siste tjue årene vært dominerende innen hybridteknologi. Mens konkurrentene satset på en miks av bensin- og dieselmotorer, satset Toyota i tillegg på hybride drivlinjer med kombinasjonen bensin- og elmotor.

Og det viste seg å være smart – de tre første generasjonene av Prius er solgt i et antall av 3,6 millioner verden rundt.

I dag har Toyota-konsernet til sammen 30 hybridmodeller, og hver fjerde nye Toyota solgt i Europa er en hybrid.

I Norge er hybridandelen ekstremt høy, i fjor var den på 60 %, i 2016 regner Toyota Norge med en hybridandel på 85 %, godt hjulpet av ny RAV4 Hybrid og ny Prius.

Det er imidlertid ikke Prius som har vært den mest populære hybridmodellen de siste årene – både Auris Hybrid og Yaris Hybrid har oppnådd vesentlig høyere salgstall.

De siste årene har salget av ladbare hybrider eksplodert i Norge. I fjor utgjorde denne kategorien 5,3 % av det totale bilsalget, opp fra 1,2 prosent i 2014. Hittil i år er den på hele 8,5 prosent.

Toyota vil også lansere en ladbar Prius i løpet av året, men i første runde er kun den vanlige modellen vist. Deretter står nok Prius+ med syv seter for tur, en modell som er svært populær blant annet i taximarkedet.

Motor / drivverk

Drivlinjen i nye Prius kombinerer en 1,8-liters bensinmotor på 98 hk med en elmotor på 72 hk. Det gir en samlet effekt på 122 hk, ned fra forgjengerens 136 hk.

Det gir en akselerasjon til 100 km/t på 10,6 sekunder, to tideler langsommere enn forgjengeren, og en toppfart på 180 km/t.

Men det du taper på akselerasjon, vinner du tilbake på forbruk. Mens forgjengeren brukte 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 89 g/km, har nye Prius et oppgitt forbruk på 0,30 l/mil, tilsvarende 70 gram CO2 per kilometer.

Batteripakken er mindre og langt mer effektiv slik at en større del av kjøringen foregår på eldrift. Mer effektiv bruk av elmotoren gjør også at nye Prius er mindre masete og arbeider på lavere turtall ved kraftig akselerasjon.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Eneste direkte konkurrent Prius har hatt gjennom årene, er Honda Insight som har hatt et meget beskjedent salg i Norge og Europa forøvrig.

De siste årene har en del ladbare hybrider kommet på markedet, og disse oppnår hyggelige priser takket være den norske avgiftspolitikken.

Hyundai vil i løpet av 2016 lansere en direkte Prius-konkurrent, Ioniq som kommer med tre alternative drivlinjer – som ren hybrid (ala Prius), som ladbar hybrid og som elbil. Vi har nylig kjørt denne i Korea, og våre førsteinntrykk kan du lese i påskeutgaven av Bil.

Hvordan er den å kjøre?

Nye Prius har langt bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren siden den er bygget på en helt ny plattform og har fått en mer effektiv drivlinje. Den er også blitt mer praktisk gjennom et bagasjerom på 501 liter, 56 liter mer enn tidligere.

Bilen oppfører seg eksemplarisk i høye hastigheter på motorvei, bortsett fra litt vindsus. Og den er smidig og lettkjørt i bytrafikk, men kan ikke måle seg mot mer sportslige biler på svingete landevei. Komfort er mer vektlagt enn sport i tråd med Prius-kundenes preferanser.

Fjerde generasjon Prius har fått et nytt og tidsmessig interiør, det mest gjennomførte vi har sett i noen Toyota-modell hittil. Den har enkle tilkoblingsmuligheter for smarttelefoner, en stor skjerm, head-up display og mulighet for trådløs lading av telefon.

Seteposisjonen er senket med 59 mm fra forgjengeren, og justeringsmulighetene for rattet er bedre. På tross av lavere sitteposisjon er oversikten fra førersetet eksemplarisk takket være en stor frontrute og A-stolper som er trukket langt frem.

Den adaptive cruisekontrollen fungerer mye bedre enn hos forgjengeren som kunne være litt «av/på» og gi rykkete kjøring.

Sikkerhetsutstyret er på nivå med det du finner hos de beste europeere, her har Toyota tatt et kvantesprang fra forrige generasjon Prius.

Hvem passer den for?

Prius er bilen for alle som ønsker et problemfritt bilhold, og som gjerne signaliserer til omgivelsene at de tenker miljø. Takket være økte dimensjoner, og for første gang muligheten for å trekke en tilhenger på inntil 725 kg, fungerer den greit som en familiebil.

Konkurrenter

I dag har Prius ingen direkte konkurrenter fra andre merker med tilsvarende teknologi, men kunder som vurdere Prius vil nok også vurdere en Auris Hybrid. En fordel med Auris er at den også kan leveres som stasjonsvogn.

Forventninger:

Toyota Norge forventer å selge 880 nye Prius i 2016, i tillegg til 500 Prius+. De forventer at 8 av 10 kunder velger toppmodellene Executive og Executive Skinn til henholdsvis kr 314.300 og kr 328.800 hvor det meste man ønsker av utstyr er inkludert i prisen.

Dette liker vi:

Toyota-designerne har ikke gått like drastisk til verks som med brenselcellen-bilen Mirai, og det er nok en fordel. Bilen er behagelig og praktisk i hverdagen, og med et moderne interiør og høyt sikkerhetsnivå bør den appellere til en stor kundemasse.

Dette liker vi ikke:

Mens svært mange merker i dag tilbyr ladbare hybrider, spørs det om en «vanlig» hybrid med kort elektrisk rekkevidde er det kundene ønsker seg.

For Toyotas del får vi håpe den ladbare utgaven ikke er langt unna og at den får vesentlig mer batterikapasitet enn forgjengeren som kun kunne kjøre et par mil på strøm – det holder ikke i dagens marked.

- Konkurrentenes ladbare hybrider er priset minst 50.000 kroner høyere (Golf og A3), og er hovedsakelig tilgjengelig på premium-modeller som ikke Toyota Prius konkurrerer med, parerer informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. - Prius retter seg således mot en annen del av markedet etter vår mening.

PRISER OG DATA NY PRIUS

FAKTA Prius Executive Style

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1798 ccm + elmotor

Effekt:

Bensinmotor: 72 kW (98 hk)
Elmotor: 60 kW (72 hk)
Samlet effekt: 122 hk v/5200 o/min.

Dreiemoment:

Bensinmotor: 142 Nm v/3600 o/min.
Elmotor: 163 Nm

Mål LxBxH:

454 x 176 x 147 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

123 mm

Egenvekt m/fører:

1450 kg

Tillatt totalvekt:

1790 kg

Maks hengervekt:

725 kg

Bagasjerom:

501-1633 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,6 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,30 l/mil

CO2:

70 g/km

Pris fra:

kr. 279.900 (Active)

Pris som prøvekjørt:

kr. 296.400 (Active Style)

Powered by Labrador CMS