-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kias nye Sportswagon
Kia slår på stortrommen når Genève-utstillingen åpner om noen uker. Her er den nye Optima stasjonsvogn.
Tirsdag fortalte vi om hybride Kia Niro, men her kommer en annen modell vi har ventet spent på – Optima stasjonsvogn.
På fjorårets Genève-utstilling fikk vi et forvarsel om denne via Sportspace Concept, men selv om en del designtrekk er videreført er produksjonsbilen langt mer ordinær. Ikke uventet – det er normalt at de ekstreme trekkene forsvinner på vei fra konsept til produksjon.
– Dette er en viktig bil for oss, og den vil gi oss til gang til en nisje vi tidligere ikke har vært tilstede i, sier Kias Europa-sjef, Michael Cole.
– I Europa er to tredeler av salget i D-segmentet og tre fjerdedeler av firmabilsalget stasjonsvogner, så Optima Tourer vil utvilsomt åpne nye dører for oss.
Mye felles
Bilen har samme lengde (485 cm) og bredde (186 cm) som Optima sedan, men er med 147 cm fem millimeter høyere. Det gir plass til et bagasjerom på 553 liter, 48 l mer enn sedanen.
Til sammenligning tar en Mondeo 500 liter og en Avensis 543 liter, mens Passat kan skryte av hele 650 liter. Sjekk data og priser for flere konkurrenter i vår nybilbase.
Fremre del av bilen er identisk med sedanen, mens en progressiv skulderlinje og en svakt fallende takbue, samt sidevinduer som snevrer inn, gir den en sporty profil.
Up to date
Kia lover et moderne interiør og infotainment-system med Android Auto og Apple Car Play som lar deg styre smarttelefonen via anlegget. AVN (Audi Visual Navigation) kaller Kia sitt system som har en 7- eller 8-tommers berøringsskjerm.
Systemet tilbys med Kia Connected Services med fri oppdatering i syv år. Servicen er utviklet i samarbeid med TomTom og inneholder live trafikkoppdatering, kameravarsling, samt lokalsøk og værvarsel.
Ellers er alt man ønsker av sikkerhetsutstyr tilgjengelig som standard- eller tilleggsutstyr, avhengig av modellvariant. Chassiset med uavhengig hjuloppheng er overført fra sedanen, men fintunet for stasjonsvognen. Bilen kan også bestilles med elektrisk styrte dempere.
Diesel, bensin, GT
Tre motorer står på programmet, derav toppmodellen Optima GT. I 2017 kommer også en ladbar hybrid, tilsvarende systemet som kommer i sedanen til høsten.
I Europa forventer man at de fleste vil velge dieselmotoren 1,7 CRDi med 141 hestekrefter og et dreiemoment på 340 Newtonmeter. Denne har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan også kombineres med en nyutviklet 7-trinns dobbel clutch automatkasse (DCT).
Alternativet er en 2,0-liters bensinmotor uten pustehjelp med 163 hk og 196 Nm, også her med 6-trinns manuell som standard, men 6-trinns automat som alternativ – i dette tilfellet ikke DCT.
På plass til høsten
Optima GT har en 2,0-liters turbomotor med 245 hester og et dreiemoment på 353 Newtonmeter. Standard og eneste alternativ er 6-trinns automat, heller ikke denne med dobbel clutch.
Optima Sportswagon kommer til Norge i fjerde kvartal, og vi vet at den norske Kia-organisasjonen gleder seg til å få både denne og Niro på programmet. Som alle andre Kia-modeller har også disse en garantitid på 7 år / 150.000 km.