Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h

Hybrid sportsbil

I Detroit viste Lexus sin nye sportscopué, LC 500. Til Genève kommer varianten som kan gjøre den salgbar i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Bilen som sto i Detroit var utstyrt med en 5-liters V8-motor. Det er jo ikke annet å vente på en amerikansk bilutstilling.

Men når den sporty Lexus-modellen dukker opp i Genève om to uker, er bilen omdøpt til LC 500h. Og da skjønner vi umiddelbart at den får en hybrid drivlinje ala den som sitter i nye RX 450h, men effekten er enda høyere i LC 500h.

Drivlinjen har betegnelse Multi Stage Hybrid System og anvendes for første gang i LC 500h. Den kombinerer en V6 bensinmotor på 300 hester og 348 Nm med en 60-hesters elmotor. Det gir en samlet effekt på 354 hestekrefter.

Lexus oppgir ikke maks dreiemoment når begge motorene drar sammen, men vi kan regne med at man oppnår minst det samme som RX, drøye 800 Newtonmeter. Det skal i alle fall være tilstrekkelig til å gjøre 0-100 km/t på under fem sekunder.

Ny girkasse
Tradisjonelt anvender Toyota/Lexus trinnløse CVT-kasser i sine hybrider, ikke uten en porsjon pepper fra pressen som ikke er spesielt begeistret for slike girkasser.

I LC 500h har de montert en firetrinns automatkasse, ifølge Lexus for at turtallene skal være med i tråd med førerens gasspådrag. Og de legger også inn muligheten for manuelle girskift via spaker på rattet.

- Den nye multi-stage girkassen i LC 500h har fire trinn i automatkassen, og sammen med planetgiret gir dette 10 trinns-automat i praksis. Girskiftene skjer like raskt som med dobbeltclutch, forklarer informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Du finner det meste som er verd å vite om bilen i vår omtale fra Detroit – bare bytt ut V8-motoren med den hybride som viser i Genève.

Powered by Labrador CMS