Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator
Mirrow Provocator

Russisk provokatør

Mens vi venter på de tusenvis av hestene som skal slippes løs i Genève om noen timer, gleder vi oss over en provokatør fra Russland, som dessverre ikke skal dit.

Publisert Sist oppdatert

Dette er selvfølgelig oppskriften på ikke å lykkes. Bygge en bil som er snusfornuft fra ende til annen, funky utseende og en rekke miljøargumenter som taler til egen fordel.

Mirrow heter den nye russiske bilen, og Provocator kaller de modellen – som vel er akkurat slik som Smart burde vært.

Nå har jeg selvfølgelig slått på «gleder-meg-men-værkynisk»-knappen, et par timer før jeg skal liste meg inn på Genève-utstillingen for å se om jeg finner noen forhåndsgodterier. Og det ikke er så lenge før noen andpustent begeistret skal fortelle meg hva som ble årets vogn.

Gjennomtenkt
Kanskje det er derfor jeg sitter og drømmer om dette forslaget fra noen russere jeg ikke aner noe om, men som åpenbart har tenkt mer enn én gang.

De har bygget en fireseter som ikke ser ut som noe annet (bare det er jo en prestasjon), men som har mengder av sjarm og appell. 50 % av eksteriøret er laget av gjenbrukte plastmaterialer, får vi vite.

Den er 297 centimeter lang, altså like lang som en smart for to, men det tar den igjen i høyden, som er på hele 205. Men høyden er jo det eneste målet på en bil man kan boltre seg med ganske fritt, det skaper ikke problemer verken på parkeringsplasser eller i trange køer.

Bredden en imidlertid solid: 198, men den er brukt til noe mer fornuftig enn tjukke lenestoler. Bilen har nemlig en midtgang! Det er en eneste dør der, helt bak på 170 x 60 cm – og den åpnes til siden, slik at den ikke kan bli sperret av noen som parkerer for tett opp til.

Nødutganger
Dette betyr samtidig at du har et veldig stivt karosseri – den ene åpningen bak kan kompenseres med en skikkelig dørramme. Og man har god bagasjeplass mellom setene.

For nødsituasjoner er det to ganske små evakueringsåpninger på sidene – men ikke tell med dem som dører.

Motoren – som kan komme i mange versjoner, også el og hybrid, er i utgangspunktet en tresylindret turbo bensin eller diesel – driver forhjulene og er plassert mellom og under forsetene.

Det antydes at 1,5 liter er største motoren, og at man da vil snakke om snaue ni sekunder til 100 og 140 i toppfart.

E-Klasse referanser
Skaperne av bilen påstår for øvrig at førerplassen og plassen ved siden av kan sammenlignes med den i en E-Klasse. (Selv om jeg går ut fra at du sitter vesentlig høyere – så jeg skjønner ikke helt at det skulle være noe å sammenligne med).

Andre organer nødvendig for fremdriften skal også inn under gulvet, og selvfølgelig loves det airbags og annet sikkerhets- og støttesystemer fra gulv til tak.

Og ser vi på renderingen av interiøret, ser vi at disse folkene tenker ganske moderne. Ikke mye E-klasse «smarte» løsninger der nei.

Det er fremdeles mye jeg ikke vet (vekt, for eksempel, eller om det virkelig er bygd et eksemplar), men jeg kan forsikre at mange av de sensasjonene vi kommer til å møte i Genève, også vi etterlate mengder av ubesvarte spørsmål.

Provokatør
Jeg vet heller ikke hvordan disse russerne har kommet frem til en pris på 3500-4000 euro for en innstegsmodell.

Men ikke noe av dette er veldig interessant akkurat nå.

Det som er interessant er at her har vi et innspill på tvers av alle eksessene (og alle de geniale SUV-ene) vi skal møte i Genève.

Synd, bare, at slike innspill blir komplett oversett for tiden. Derfor er nok navnet Provocator heller en ønskedrøm enn en realitet.

Powered by Labrador CMS