-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
F-Type med sting
Er dette endelig en Jaguar F-Type som skal klare å ta knekken på 911? F-Type SVR er i hvert fall britenes beste våpen så langt.
«Special Vehicle Operations», kaller Jaguar/Land Rover det – gjengen som gjør allerede ganske bøse biler til noe virkelig spesielt.
Som Range Rover Sport SVR, for eksempel.
Men SUV-er er en ting. Skikkelige sportsbiler noe helt annet. Og det måtte komme:
Jaguar F-Type SVR.
Er dette endelig F-Typen som skal kunne hamle opp med Porsche 911 – selve målestokken blant disse sportsbilene? Meget mulig.
Dette er i utvilsomt «best of Britain».
Det skal ikke stå på kraftverket i hvert fall. V8-eren har SVO skremt opp til 575 hestekrefter, og småville 700 Newtonmeter – med litt hjelp fra en kompressor.
Jeg lover deg; etter at du har hørt lyden i denne motoren, kommer du ikke til å glemme den med det første. Jaguar-V8-ere er noe spesielt.
0-100 går unna på 3,5 sekunder, og F-Type SVR har fått Jaguars AWD-system for å plante alle de kreftene ned i asfalten.
Aerodynamiske oppgraderinger sørger for en toppfart nøyaktig på den magiske 322 kilometer i timen-grensen.
Hvorfor magisk? Fordi det er 200 miles per hour – en superbilgrense britene setter høyt.
Samtidig har Jaguar barbert av 25 kilo vekt sammenlignet med en «ordinær» V8 AWD – og med de valgfrie (og sikkert ikke billige …) karbonkeramiske bremsene, skrelles ytterligere 21 kilo.
Nå begynner vi å snakke.
Skulle du være så heldig å kunne skaffe deg en F-Type SVR, skal du ikke glemme hva slags bil du sitter bak rattet i – selv om detaljene er typisk britisk «understatement»:
Nydelige seter, skinn med quilt-mønster, dashbord delvis kledt i semsket skinn og en liten SVR-logo på rattet er små hint om hva slags maskin man farer med.
Selv om dette er F-Type skrudd opp til 11, har ikke Jaguar tatt den helt ut utvendig heller.
En fastmontert spoiler, større luftinntak og noen ekstra luftehull er alt som trengs for å løfte utseendet nok til at kjennere vet hva som kommer langs landeveien.
Hva vil noe sånt koste, da?
Vel, norske priser er ikke tilgjengelig – men i UK har Jaguar satt prisen til £110.000, eller 1.390.400 kroner.
Før skatter og avgifter, ja. Løst overslag importert til Norge? Ca. 2,5 millioner.
En Porsche 911 Turbo S koster fra 2.626.000 kroner, men de som kjøper biler i dette segmentet flisespikker neppe på hundretusingene. Livet er for kort til det.
Og jeg håper virkelig noen kan krydre den norske bilparken med en F-Type SVR – for vi fortjener å høre brølet av den 5-literen også her på berget.
Og skulle noen være tåpelig å spørre hvorfor man i alle dager har skaffet seg en F-Type, og ikke nettopp en 911, må svaret være enkelt:
«Keeping the British end up, sir»