2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR
2016 Jaguar F-Type SVR

F-Type med sting

Er dette endelig en Jaguar F-Type som skal klare å ta knekken på 911? F-Type SVR er i hvert fall britenes beste våpen så langt.

Publisert Sist oppdatert

«Special Vehicle Operations», kaller Jaguar/Land Rover det – gjengen som gjør allerede ganske bøse biler til noe virkelig spesielt.

Som Range Rover Sport SVR, for eksempel.

Men SUV-er er en ting. Skikkelige sportsbiler noe helt annet. Og det måtte komme:

Jaguar F-Type SVR.

Er dette endelig F-Typen som skal kunne hamle opp med Porsche 911 – selve målestokken blant disse sportsbilene? Meget mulig.

Dette er i utvilsomt «best of Britain».

Det skal ikke stå på kraftverket i hvert fall. V8-eren har SVO skremt opp til 575 hestekrefter, og småville 700 Newtonmeter – med litt hjelp fra en kompressor.

Jeg lover deg; etter at du har hørt lyden i denne motoren, kommer du ikke til å glemme den med det første. Jaguar-V8-ere er noe spesielt.

0-100 går unna på 3,5 sekunder, og F-Type SVR har fått Jaguars AWD-system for å plante alle de kreftene ned i asfalten.

Aerodynamiske oppgraderinger sørger for en toppfart nøyaktig på den magiske 322 kilometer i timen-grensen.

Hvorfor magisk? Fordi det er 200 miles per hour – en superbilgrense britene setter høyt.

Samtidig har Jaguar barbert av 25 kilo vekt sammenlignet med en «ordinær» V8 AWD – og med de valgfrie (og sikkert ikke billige …) karbonkeramiske bremsene, skrelles ytterligere 21 kilo.

Nå begynner vi å snakke.

Skulle du være så heldig å kunne skaffe deg en F-Type SVR, skal du ikke glemme hva slags bil du sitter bak rattet i – selv om detaljene er typisk britisk «understatement»:

Nydelige seter, skinn med quilt-mønster, dashbord delvis kledt i semsket skinn og en liten SVR-logo på rattet er små hint om hva slags maskin man farer med.

Selv om dette er F-Type skrudd opp til 11, har ikke Jaguar tatt den helt ut utvendig heller.

En fastmontert spoiler, større luftinntak og noen ekstra luftehull er alt som trengs for å løfte utseendet nok til at kjennere vet hva som kommer langs landeveien.

Hva vil noe sånt koste, da?

Vel, norske priser er ikke tilgjengelig – men i UK har Jaguar satt prisen til £110.000, eller 1.390.400 kroner.

Før skatter og avgifter, ja. Løst overslag importert til Norge? Ca. 2,5 millioner.

En Porsche 911 Turbo S koster fra 2.626.000 kroner, men de som kjøper biler i dette segmentet flisespikker neppe på hundretusingene. Livet er for kort til det.

Og jeg håper virkelig noen kan krydre den norske bilparken med en F-Type SVR – for vi fortjener å høre brølet av den 5-literen også her på berget.

Og skulle noen være tåpelig å spørre hvorfor man i alle dager har skaffet seg en F-Type, og ikke nettopp en 911, må svaret være enkelt:

«Keeping the British end up, sir»

Powered by Labrador CMS