-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En engelsk luksusdrøm
Bentley Mulsanne er en av de mest luksuriøse bilene på markedet. Men det er alltid mulig å legge til litt mer luksus.
Skinn. Treverk. Metall.
Det er ordentlige materialer Bentley jobber med. Hvor mange kuskinn som går med i interiøret på en Bentley Mulsanne, vet jeg ikke.
Men det kan umulig være færre nå som Mulsanne har fått en overhaling, lansert på Genève-utstillingen nå i dag.
Ved første øyekast er det ikke dramatiske endringer å finne i den nye Mulsanne – og heller ikke ved det andre øyekastet. Men en rekke detaljer har fått nødvendige og passende oppgraderinger.
Grillen er nok det mest tydelige. Litt større, litt mer detaljert og generelt bare mer prominent enn før; dette er det absolutte midtpunktet i den massive fronten.
Nye lykter kroner verket – med LED-lamper og frekke detaljer, som likevel holder seg klart på den riktige siden av «harry». Legg merke til de ytre lysringene: Kromplata i midten huser lyktespylerne. Stødig.
Baklyktene lyser nå i et B-mønster – akkurat som på Bentleys nye stor-SUV Bentayga – og nederst på skjermene pryder også store B-er luftehullene.
Men, skal vi være helt ærlig er det jo interiøret alt dreier seg om når det gjelder Bentley. Og ikke at det var særlig trist inne i en Mulsanne fra før, men nå … Herlighet.
Skinn og treverk som bare britene kan det (nei, jeg vil ikke høre noe om «tyskerne styrer») – og de fantastisk elegante ventilstyringene ved luftdysene er så forseggjort at jeg kunne sittet i en time for bare å åpne og lukke, åpne og lukke, åpne og lukke.
Øverst på dashbordet troner en ny multimedieskjerm, med helt nytt grensesnitt. Dessverre er det fortsatt Volkswagen-basert – hvilket betyr berøringsskjerm – men det er vel strengt tatt ikke føreren som skal styre så mye uansett.
For i baksetet – hvor man helst bør sitte i en Mulsanne, spesielt i EWB-utgaven (Extended Wheelbase) – har man tilgang til multimedieløsninger verdig det 21. århundre.
For med det som kanskje er bilverdenens kraftigste lydanlegg – et Naim-anlegg med 2200 watt effekt – og spesialdesignede Android-nettbrett for baksetene, er det egentlig ingen grenser for hva man kan spille i baksetet på Mulsanne.
4G og trådløst nettverk er naturligvis på plass.
Mulsanne er ikke så nøye på dette med downsizing-trenden.
Den beholder nemlig den 6¾ liter store V8-eren, nå med 512 hestekrefter og 1020 Newtonmeter (!), som sender kreftene til alle fire hjul via en åttetrinns ZF-kasse.
Fartsressursene er 5,2 til hundre, og toppfart på 296 kilometer i timen.
For noen er ikke dette nok, naturligvis, og da er det greit at Bentley også har en Speed-utgave av Mulsanne.
537 hestekrefter og 1100 Newtonmeter betyr 4,9 til hundre, og toppfart på 305 kilometer i timen.
Men glem Speed, for egentlig er det EWB som gjelder.
Med 25 centimeter ekstra akselavstand, som utelukkende går til beinplass i baksetet, og det Bentley kaller «airline seats», er det liten tvil om at dette er stedet å være for feinschmeckeren.
Oppbevaringskonsollen mellom de to baksetene inneholder USB-kontakter, koppholdere, penneholdere (ja, Bentley sier så) og et oppbevaringsrom med glasspanel.
Elektrisk styrte gardiner er selvsagt standard – og små foldbare bord er på ekstrautstyrslisten.
Den listen er for øvrig lang, akkurat så lang kundene selv ønsker det – for her er det mulighet for virkelig skreddersøm. Bokstavelig talt, med alt det skinnet.
Ifølge Bentley tar det rundt 400 timer å bygge en Mulsanne – 150 av disse går med til skinninteriøret …
Nei, jeg skal gi meg her. Ta en titt i bildegalleriet for å få en liten følelse av hva luksus betyr på engelsk. Jeg skal i hvert fall drømme meg vekk litt.