-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyotas kompakte crosser
Nå er det alvor – etter å ha vist frem konseptbiler i to år, står Toyota C-HR i produksjonsform i Genève. Det gikk langt bedre enn vi fryktet en stund.
Jeg skal medgi at jeg var ganske skeptisk da Toyota viste sin første konseptbil med betegnelsen C-HR på Paris-utstillingen i 2014. Ikke bare hadde den et (mildt sagt) spesielt utseende. Navnet var også sammensatt av to populære Honda-betegnelser.
Så dukket den opp igjen i Frankfurt sist høst, fortsatt som konsept, men i langt mer ferdig form enn året før. Blant annet hadde den nå fått fem dører mot forgjengerens tre.
Men vi kunne ikke unngå å tenke stakkars barn som skal sitte i baksetet, de får ikke sett mye av landskapet gjennom de små siderutene.
Nå skal vi ikke påstå at Toyota har tatt hensyn til våre innvendinger, men de har i alle fall tonet ned de mest ekstreme uttrykkene fra konseptene, og sluppet litt mer lys inn gjennom siderutene.
Sporty linjer
Det de heldigvis har opprettholdt er det coupé-aktige profilen og skjulte håndtak til bakdørene. Jeg synes den nå tar seg ganske så bra ut, men jeg skal for ordens skyld be en av mine kolleger i Genève stikke innom Toyota-standen og bekrefter om jeg har rett.
Selv om jeg ikke har fått de fysiske målene ennå, vil jeg anta at vi snakker om et format i området der Mazda CX-3 og den kommende Audi Q2 befinner seg. En størrelse som har vist seg å passe bra, ikke bare for primærgruppen, unge familier, men også for oss som har levd en stund.
- Lengden på C-HR er 435 cm, så den er nærmere Nissan Qashqai enn modellene du nevner, kommenterer Toyotas norske informasjonssjef, Espen Olsen etter å ha lest saken. Han legger til at bredden er 179 cm, høyden 157 cm og akselavstanden er 264 cm.
Her kan du sjekke målene til Qashqai og sammenligne – det ser ganske likt ut ja.
Nøysom
Den hybride drivlinjen høres ganske identisk ut med den som sitter i nye Prius som vi nylig prøvekjørte – en samlet effekt på 122 hestekrefter og et CO2-utslipp på 90 gram per kilometer er respektabelt. CVT girkasse og forhjulsdrift er standard og eneste alternativ.
De som mot formodning ikke vil ha hybrid, kan i stedet velge en 1,2-liters turbo bensinmotor med 115 hk tilsvarende den som nylig ble lansert i Auris. Denne kan kombineres med manuell eller CVT girkasse. Du kan også be om å få den med drift på alle hjul.
Toyota C-HR skal bygges ved deres fabrikk i Tyrkia (TMMT) mens den hybride drivlinjen produseres i Deeside, Storbritannia.
Norsk lansering skjer mot slutten av året.