Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7
Audi SQ7

Muskel-SUV fra Audi

For første gang setter Audi en S foran Q7-betegnelsen. Det betyr muskler, men ikke mer enn at det kan bli plass til en RS Q7 over denne igjen.

Publisert Sist oppdatert

Vi fortalte at en SQ7 var under utvikling allerede i fjor sommer, illustrert med spionbilder av en nesten umaskert bil.

Nå, dagen etter de offisielle pressedagene i Genève, velger Audi å slippe informasjon og bilder av den hittil kraftigste Q7.

I dag markedsføres Audi Q7 med tre alternative motorer i Norge, 3-liters dieselutgaver med 211 og 272 hk, samt en 3-liters bensinutgave med 333 hester. Samtlige leveres valgfritt med fem eller syv seter, sistnevnte så lenge du er villig til å bla opp 36.200 kroner ekstra.

To nye
Audi Q7 e-tron som kombinerer en 6-sylindret dieselmotor med elmotor til en samlet effekt på 373 hk og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.

Under panseret i nye SQ7 TDI sitter en redesignet 4.0 TDI V8-motor med hele 435 hestekrefter. Det er ikke nok til helt å hamle opp med muskelbunter som Cayenne Turbo (520 hk) eller Mercedes-AMG GLE 63 S (585 hk), men de fleste vil nok være godt fornøyde.

Tre turbiner

Begge disse turboladerne får igjen forsterkning av en helt ny elektrisk drevet kompressor. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og kan dermed brukes til enhver tid.

Dette eliminerer det som er kjent som «turbo lag» i tradisjonelle turbomotorer. Kort fortalt, kreftene er tilgjengelig langt raskere. Responstiden til den elektriske kompressoren er på under 250 millisekunder.

Vi kjørte en prototyp av RS5 TDI med en tilsvarende løsning på bane for halvannet år siden og ble mektig imponert over det ekstra skyvet ved lave turtall.

Krefter i kjelleren

Til tross for de imponerende ytelsene er det oppgitte snittforbruket til den drøyt to tonn tunge SUV-en relativt beskjedent - 0,74 l/mil.

For å sikre tilstrekkelig strømforsyning til den elektriske kompressoren og andre tekniske komponenter, er Audi SQ7 TDI utstyrt med et ekstra elektrosystem som er koblet opp mot et 48 V litium-ion batteri.

På plass til ferien

Den nye toppmodellen i Audi Q7-familien har flere designementer som skiller den fra andre Audi Q7-modeller. Spesielt gjenkjennelig er de fire eksoshalene i diffusoren bak.

Informasjonssjef Marius Tegneby hos Harald A. Møller sier at «eksosanlegget gir fra seg en særegen klang» - vi får anta at det betyr gromlåt.

Nye Audi SQ7 TDI lanseres til sommeren og kan som sine mer «beskjedne» søsken leveres med enten fem eller syv seter. Prisen er ikke klar, men modellen vil få utvidet standardutstyr sammenlignet med andre Audi Q7-modeller.

Powered by Labrador CMS