-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Muskel-SUV fra Audi
For første gang setter Audi en S foran Q7-betegnelsen. Det betyr muskler, men ikke mer enn at det kan bli plass til en RS Q7 over denne igjen.
Vi fortalte at en SQ7 var under utvikling allerede i fjor sommer, illustrert med spionbilder av en nesten umaskert bil.
Nå, dagen etter de offisielle pressedagene i Genève, velger Audi å slippe informasjon og bilder av den hittil kraftigste Q7.
I dag markedsføres Audi Q7 med tre alternative motorer i Norge, 3-liters dieselutgaver med 211 og 272 hk, samt en 3-liters bensinutgave med 333 hester. Samtlige leveres valgfritt med fem eller syv seter, sistnevnte så lenge du er villig til å bla opp 36.200 kroner ekstra.
To nye
Audi Q7 e-tron som kombinerer en 6-sylindret dieselmotor med elmotor til en samlet effekt på 373 hk og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.
Under panseret i nye SQ7 TDI sitter en redesignet 4.0 TDI V8-motor med hele 435 hestekrefter. Det er ikke nok til helt å hamle opp med muskelbunter som Cayenne Turbo (520 hk) eller Mercedes-AMG GLE 63 S (585 hk), men de fleste vil nok være godt fornøyde.
Tre turbiner
Begge disse turboladerne får igjen forsterkning av en helt ny elektrisk drevet kompressor. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og kan dermed brukes til enhver tid.
Dette eliminerer det som er kjent som «turbo lag» i tradisjonelle turbomotorer. Kort fortalt, kreftene er tilgjengelig langt raskere. Responstiden til den elektriske kompressoren er på under 250 millisekunder.
Vi kjørte en prototyp av RS5 TDI med en tilsvarende løsning på bane for halvannet år siden og ble mektig imponert over det ekstra skyvet ved lave turtall.
Krefter i kjelleren
Til tross for de imponerende ytelsene er det oppgitte snittforbruket til den drøyt to tonn tunge SUV-en relativt beskjedent - 0,74 l/mil.
For å sikre tilstrekkelig strømforsyning til den elektriske kompressoren og andre tekniske komponenter, er Audi SQ7 TDI utstyrt med et ekstra elektrosystem som er koblet opp mot et 48 V litium-ion batteri.
På plass til ferien
Den nye toppmodellen i Audi Q7-familien har flere designementer som skiller den fra andre Audi Q7-modeller. Spesielt gjenkjennelig er de fire eksoshalene i diffusoren bak.
Informasjonssjef Marius Tegneby hos Harald A. Møller sier at «eksosanlegget gir fra seg en særegen klang» - vi får anta at det betyr gromlåt.
Nye Audi SQ7 TDI lanseres til sommeren og kan som sine mer «beskjedne» søsken leveres med enten fem eller syv seter. Prisen er ikke klar, men modellen vil få utvidet standardutstyr sammenlignet med andre Audi Q7-modeller.