-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fiat yngler
I oktober skrev vi om Fiats nye Tipo sedan. Nå er den på plass i Genève, med to nye søsken.
Det var sedanen som ble vist først. Den debuterte Istanbul Motor Show i mai 2015.
Denne karosseriformen er jo meget populær i Sør- og Øst-Europa, selv om den nærmest er ikke-eksisterende hos oss.
Les hva kollega Skavold Lystad skrev om bakgrunnen til bilen og hva vi har i vente.
Bilen produseres ved Fiats moderne anlegg i Tyrkia, og sedanen var allerede på plass hos italienske Fiat-forhandlere i desember.
Tre søsken
På utstillingen i Genève vises hele Tipo-familien som nå består av tre medlemmer – sedan, femdørs kombikupe og stasjonsvogn.
Bilene ble utviklet under mottoene «skills, no frills» og «you don’t need much to get a lot», og da skjønner vi at det dreier seg om ganske nøkterne biler til fornuftige priser, uten unødvendig stas og fjas.
Et merke som har hatt stor suksess med en slik strategi de siste årene er Renault-eide Dacia.
Les også: Mazda MX-5 på italiensk
Moderne motorer
Motorutvalget er enkelt, to for diesel og tre for bensin – den ene klar for gass (LPG) – med et hk-spenn fra 95 til 120. Det fins tre forskjellige girkasser, manuell 5- eller 6-trinns (avhengig av motor), automat og dobbel clutch automat.
Når det gjelder fysiske mål er 5-dørsutgaven 437 x 179 x 150 cm (LxBxH), mens stasjonsvognen er 20 cm lengre og 1 cm høyere, sistnevnte grunnet standard takrails. Det gjør at Tipo går rett inn i den konkurranseutsatte Golf-klassen (C-segmentet).
Bagasjekapasiteten er henholdsvis 440 og 550 liter. Jeg tror neppe vi får se noen av Tipo-modellene hos norske Fiat-forhandlere inneværende år, men den kan bli populær i landene rundt Middelhavet.