-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Når David møter Goliat
Nissan Qashqai innehar posisjonen som etablert SUV, populær og med bred appell. Men etter ti års fravær er Honda HR-V tilbake for å spise av den samme kaka. I vår test ser du hva som skiller de to.
Først publisert i Bil 2/3-2016.
Det er ni år siden Nissan lanserte Qashqai i Norge. Tre år på rad var den mestselgende SUV uansett størrelse, og den har aldri vært dårligere plassert enn nummer fem siden introduksjonen.
Nå er Honda tilbake med HR-V. Også HR-V var i sin tid mestselgende SUV i Norge, men det så langt tilbake som i år 2000. Med ny HR-V utroper Honda Qashqai til HR-Vs hovedmotstander. Kan det gå bra?
DROPPET 4x4
Bare litt fakta først: Honda valgte å droppe firehjulsdrift på HR-V i Europa med liten 4x4 etterspørsel i denne klassen som begrunnelse. I denne sammenhengen betyr det derfor lite at hele 37 prosent av alle som handler ny bil i Norge velger modeller med drift på alle hjul.
Vårt testvalg har derfor kun drift på forhjulene og dieselmotor under panseret. Dieselmotor (120 hk i HR-V og 130 hk i Qashqai) fordi diesel/bensin-andelen for Qashqai er ca 50/50. Honda har nylig lansert dieselvarianten.
Selv om Qashqai er litt større enn HR-V, møter Hondaen konkurrenten med lavere pris og mer fleksibel innredning.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng