BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 / i8

BMW i3 / i8

BMW i3 / i8

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

BMW i3 2017

Nye BMW i3 tar deg lengre

Nå lanserer BMW en ny utgave av elbilen i3 som skal ta deg vesentlig lengre på hver opplading.

Publisert Sist oppdatert

Flere av elbilene som har vært på markedet noen år får nå større batterikapasitet. Det innebærer økt rekkevidde for hver opplading. Først ut var Nissan Leaf, og nå presenterer BMW sin løsning.

Nye BMW i3 har et oppgradert batteri, som ifølge NEDC-syklusen vil øke rekkevidden med over 50 prosent. Det tilsvarer ifølge BMW inntil 300 kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer i henhold til samme normen.

Nå vet alle som eier eller har kjørt en elbil at oppgitt rekkevidde er noe man skal ta med en stor klype salt.

Derfor sier BMW Norge følgende i sin pressemelding:

«Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av aircondition, vil rekkevidden være opptil 200 kilometer ved fulladet batteri.» Det vil gjøre elbil aktuell for enda flere.

Nye BMW i3 har et oppgradert batteri på 94 ampere og en kapasitet på 33 kWh. Motoren yter 170 hk/125 kW og gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 7,3 sekunder.

– Med nye BMW i3 tilbyr vi lengst rekkevidde i klassen av kompakte elbiler. Med tanke på at prisen starter på kr 262.500, har vi store forventninger til at svært mange vil sikre seg nye BMW i3 når den kommer til Norge i august, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Selges parallelt
Første generasjon BMW i3 med 60 ampere batteri vil fortsatt inngå som en del av modellserien. Vi vil imidlertid anta at de fleste gladelig betaler differansen på 18.000 kroner for den økte rekkevidden.

Både helt nye BMW i3 (94 A) og den eksisterende modellen (60 A) blir også tilgjengelig som plug-in hybridmodeller, med en utvidet rekkevidde på opptil 150 kilometer.

Disse får imidlertid ikke elbilens særnorske fordeler og blir i motsetning til elbilene momsbelagt – noe som synes tydelig i registreringstallene fra OFV. Hittil i år er det registrert 898 nye i3, av disse er kun 9 plug-in hybride.

BMW i3 plug-in hybrid-modellene har en 2-sylindret «hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren aktiveres ved lavt batterinivå.

Økt ladekapasitet
Nye BMW i3 er utstyrt med en oppgradert ladeløsning. Med trefase kontakt og inntil 11 kW kapasitet er nye BMW i3 (94 A) fulladet på under tre timer, som er den samme tiden som for dagens BMW i3 (60 A).

For kunder som eier en BMW i3 (60 A) vil det være mulig å oppgradere batteriet og få økt rekkevidde. Oppgraderingen er estimert til å koste rundt 7000 euro, pluss moms og montering. Norsk pris for oppgradering av batteri er ikke klar.

Nye farger og design
Nye BMW i3 blir tilgjengelig med Protonic Blue metallic, som inntil nå har vært forbeholdt BMW i8. Den blir også tilgjengelig i to lakkfarger (Capparis White og Fluid Black) og tre metallic lakkfarger (Mineral Grey, Platin Silver og Ionic Silver).

Interiøret kommer i fire forskjellige. Materialene er en kombinasjon av naturlig behandlet lær, tre og ull, i tillegg til andre resirkulerbare materialer som bidrar til bilens miljøvennlige premiumpreg.

Nye BMW i3 koster fra kr 262.500 og er klar for bestilling. De første bilene vil bli levert i august 2016.

Powered by Labrador CMS