-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvos minste
I forkant av nye XC90 jobbet Volvo seg gjennom tre konseptbiler i løpet av et års tid. I forkant av den nye 40-serien gjør de det mer konsentrert. To konseptbiler på en gang.
Egentlig er det den nye CMA-plattformen vi skal beundre, disse to nye konseptbilene er nemlig der for å vise variasjonsmulighetene den nye arkitekturen gir, får vi vite noen timer før vi skal få lov til å ta på dem også.
Les også: Volvos smarte Concept
Foreløpig er det altså bare disse bildene og noen få detaljer vi kan dele ut. Men i denne omgangen er det nok for meg – de viser jo ganske tydelig at «elegant» er kommet til de små også, spesielt den ene modellen med det ganske tydelige coupé-preget.
Ikke ser det ut til at de har det litt overveldende preget heller, som karakteriserer de større modellene fra Gøteborg.
Volumselgere
Småbilserien – om vi kan kalle den det, er viktig for Volvo for å nå målet på 800.000 biler i 2020 (opp fra 500.000 i fjor).
Hvor mange modeller vi etterhånden vil finne i 40-serien, aner jeg ikke, men den skal åpenbart vare lenge.
Vi blir nemlig fortalt at det skal komme en fullelektrisk modell på CMA-plattformen også. Den kommer imidlertid i god tid etter Volvos første helelektriske, for den skal bygges i 2019, men på den større SPA-plattformen
Vi snakker med andre ord elektrisk 40-bil et stykke inn i neste ti-år. Og da snakker vi virkelig volum: 1 millioner elektrifiserte biler (betyr kanskje også plug-in?) innen 2025 er det sagt.
Nytenking
Bildene av disse to bilene viser et par virkelig nye retninger eksteriørdesignerne har valgt. Det ene er profilen med skulderen som vokser oppover bakover, og gjør siderutene bak ganske grunne.
Særlig på den litt softroad-aktige utgaven gjør dette seg svært bra, når man også får inn litt kontraster i fargene.
Men det jeg er mest glad for er at Volvo endelig har ryddet opp i baklysavdelingen og fått hjørner der bak som virkelig har et skikkelig nærvær.
Utdatert
La oss håpe det også kommer til å gjelde det vi etter hvert får av stasjonsvogner slik at vi slipper de gamle lysene som ser ut som noe som har rent nedover stolpene der bak.
Den finten var effektiv da den ble innført i Gammel Jernalder, men har for lengst overlevd seg selv.
Det er nok å se på Tors Hammer i frontlyktene for å vise hvor effektivt det er å modernisere opp disse uttrykkene.
Som sagt, foreløpig er det bare på basis av bilder disse ordene er skrevet. I morgen kveld kommer vi meget nærmere de nye modellene, så fredag skal du få en litt mer inngående beskrivelse.
Se videoer og stort bildegalleri under