-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Østfold vant designpris
Årets Eco Maraton-arrangement fant sted i London og resulterte blant annet i norsk førsteplass. Designprisen for biler i klasse Urban Concept.
Vi har fulgt Eco Maraton siden den første norske deltakeren møtte til et arrangement i Frankrike som regnet helt bort.
Siden det har det vært både tårer og triumfer – årets var ikke noen avviker fra det mønsteret.
Her finner du noe av det vi har skrevet om arrangementet gjennom årene
To norske lag var påmeldt. Et fra NTNU som gjenbrukte sin Fuel Fighter fra i fjor. En avansert konstruksjon, el-drevet med strømmen produsert av brenselceller som går på hydrogen.
Såpass store problemer hadde de i år at de ikke en gang fikk noen godkjente forsøk på banen.
Arrangementet fant for øvrig sted på deler av det store Olympia-anlegget i London, der man ble heiet frem av 30.000 tilskuere.
Litt av en kontrast fra Lausitzring i tidligere Øst-Tyskland, eller komplett folketomme Nogaro-banen i Frankrike, der vi har vært med norske studenter tidligere.
Men selv om NTNU-laget ikke nådde opp i år, fortjener folkene på laget skikkelig applaus. En kjempejobb ble gjort av studentene fra syv forskjellige land og fra forskjellige fagretninger, som maskin, kybernetikk og energi & miljø.
Medlemmene av det laget var: Maria Utseth Christoffersen (Asker), Glenn-Endré Østensen (Drammen), Phillipp Anders (Østerrike), Maja Zhang Olsen (Tromsø), Odin Spangen Normann (Oslo), Kristoffer Neslandra (Lommedalen), Anders Gildberg (Bekkestua), Arthur Fritz (Frankrike), Hasan Besirovic (Måløy), Enrico Cobelli (Italia), Lovisa Brandrud (Oslo), Iselin Neteland (Norheimsund), Inés Encabo Cáceres (Spania), Haakon Robinson (England), Amund Marton (Oslo), Mark Hocevar (Slovenia) og Vilius Ciuzelis (Os).
Østfold
Men så var det Østfold da. De norske veteranene stilte i år med en bil de hadde døpt Varg. Også den i Urban Concept-klasse – det vil si de bilene som til en viss grad likner på biler som kjøres på landeveien.
Men også her er målet ekstremt lavt forbruk – selv om man selvfølgelig ikke kommer i nærheten av de 3,771 kilometer på én liter drivstoff som er rekorden for de bananformede spesialbilene med liggende førere. Den fasongen du kanskje helst forbinder med disse løpene.
Men det finnes altså en klasse for mer normale kjøretøy, og der er det mange andre elementer enn ren økonomi som også premieres.
Blant annet design. Og det var der Høyskolen i Østfold hentet hjem førstepremien.
Den har faktisk en viss tradisjon for akkurat det – kanskje finnes det fremdeles spor etter skolens første bil, Citadine i 2005. Det prosjektet ble nemlig satt i gangs av skolens lærer i industri-design.
Årets bil satte ikke akkurat rekorder i økonomi, men de klarte da 126 km på en liter – på tross av at en dør falt av under den første kjøringen – og det var bra nok til at de kunne konkurrere om de andre «off track» prisene.
Teamet
Så la oss også her ta med navnene på de som tok med heder og ære hjem igjen: Teamet fra Østfold består av studenter fra fagretninger som elektroingeniør, maskiningeniør og industriell design, i tillegg til innovasjon og prosjektledelse;
Kristoffer Thøgersen (Fredrikstad), Fredrik Johannessen (Fredrikstad), Daniel Langlo (Fredrikstad), Nikolai Låstad (Bergen), Truls Tveitdal (Råde), Espen Teigen (Sarpsborg), Doan Than Le (Drammen), Ditte Yven, (Fredrikstad), Maria Brynhildsen (Fredrikstad), Ida Veronica Roll (Moss) og Karoline Amundrød (Rygge).
De som hadde spesiell ære for designdelen var Doan Than Le, Fredrik Johannesen, Kristoffer Thøgersen og Truls Tveitdal. De jobbet med skisser, deretter modell i leire, så 3D scanning og til slutt fresing av en form. Oppå den ble bilen endelig støpt i karbonfiber.
Hjelpen fikk de av Molstad Modell og Form på Moelv, men de to andre hovedstøttene var lokale: Skade og Lakk og Jackon fresing - begge i Fredrikstad.
Vi kan jo håpe at denne innsatsen også vil hjelpe NTNU neste år. For både Tveitdal og de tre andre designerne skal nå til NTNU for å gjøre masteroppgaven. Og der er det ikke bare Eco Maratonbiler de jobber med, de har også store prosjekter på Formel Student.
Mange muligheter for bilinteresserte studenter.