Lego Technic Porsche 911 GT3 RS

Lego Technic Porsche 911 GT3 RS

Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Lego Technic Porsche 911 GT3 RS
Foto: Kim Inglar
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 RS 4-0
Foto: Porsche

Ikke akkurat barnemat

Legos Porsche 911 GT3 RS er kanskje ikke den mest vellykkede, utseendemessig. Men for en teknologi!

Publisert Sist oppdatert

Når du har lastet ned bygge-instruksjonene til noe som vel må være Lego Technics mest ambisiøse modell, har du fått 580 A4 sider. Da begynner du å skjønne at det er alvor.

(Du finner dokumentet, klar til nedlasting her).

Du skjønte vel forresten alvoret allerede da du betalte 2999 kroner for et sett med 2704 småbiter også.

Det er mulig det finnes dyrere og mer kompliserte byggesett i denne familien – jeg har ikke funnet dem.

Det skal Lego ha, de har ikke forsøkt å forskjønne sluttresultatet på de fotografiene du finner av den ferdige modellen. Den ser egentlig ikke så veldig bra ut. Karosseribitene kunne nok fått en mer passende form, og sittet bedre sammen.

Men hva spiller det for rolle når alt under er så utrolig? Jeg ville tro at bare PDK-transmisjonen ville legge beslag på minst en firedel av den totale byggetiden.

Den virker – via manualer under rattet. Akkurat som i virkeligheten. Jeg går ut fra at bagasje skreddersydd til den begrensede plassen under panseret foran, også tilhører virkeligheten - det hele er nemlig utviklet i samarbeid med Porsche selv.

Stempler som beveger seg, elegant styring, fjæring som virker helt overbevisende og et veldig bra interiør hører til høydepunktene sammen med detaljer som felger og bremsecalipere.

Og et eksklusivt skilt inne i hanskerommet som forteller om produksjonsnummeret på DIN bil er prikken over i’en.

Nå er det ikke nok å ha penger for å få glede av dette. Man må være glad i å bygge også. Venner som har litt peiling anslår byggetiden til et sted mellom 20 og 30 timer.

Se hvordan den bygges her

Vi spurte en ekte Lego-entusiast, Kim Inglar (42), som har bygget bilen, om hva han synes om settet:

– Brukte nesten halvannen dag, men jeg går vel som en erfaren legobygger. Var en tur innom senga, så 10-11 timer første dag og 4-5 timer dag nummer to.

– Lite med problemer da manualen er på mange hundre sider og veldig detaljert. Jeg ville ikke lage bretter i boka, så jeg lastet ned brukermanualen i PDF-format og brukte en laptop. Nå er det ikke verdens beste skjerm på den, men det gikk bra så lenge ikke sola sto rett på skjermen.

– Hadde egentlig håpet på å bruke noe mer tid på den. Gikk fortere enn antatt, og jeg trodde faktisk den skulle være noe større. Men jeg er superfornøyd med Porschen og håper Lego kommer med flere slike sett. Seriøst kul! Girvelger for forover og revers. Fire girs f1-giring +++

– Det at det var delt opp i fire stadier med deler gjorde alt lettere. Sparer mye tid med å ikke legge frem alle bitene med en gang. Millennium Falcon derimot – Den tok lang tid!!! Over 5.000 biter og måtte åpne alt med en gang, forteller en entusiastisk Kim Inglar.

Kanskje du heller skulle nøye deg med en VW T1 Camper med 1300 biter, eller en Boble med forsiktige 1150 deler først? Begge også fra Technics-serien.

Powered by Labrador CMS