Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept
Mitsibishi XM Concept

XM, men fra Mitsubishi

XM-navnet burde tilhøre Citroën i all evighet, akkurat som DS. Men nå har altså Mitsubishi satt de bokstavene i den rekkefølgen på en av sine nye crossovere.

Publisert Sist oppdatert

Foreløpig ser det ut som om denne bilen er reservert Asia – den hadde i hvert fall premiere på en bilutstilling i Indonesia nylig. Den skal også bygges der borte når produksjonen starter, en gang neste år.

Navnet blir forklart med at dette er en Xrossover MPV, men jeg vet ikke om jeg godtar den unnskyldningen.

Syvseter
Vi snakker altså fremdeles om en konseptbil som er basert på eX-konseptet fra Tokyo-utstillingen i fjor – så hva det egentlig skal ende opp som, er ikke godt å si.

Men jeg tror i hvert fall vi kan være ganske sikre på at den «dynamiske» grillen, svart bakgrunn og effektive krom-effekter her og der, er kommet for å bli, sammen med de trange LED-stripene som utgjør frontlyset.

Bilen er bred, den skal ha plass for 7 personer, og er meget mer en cab forward type enn vi er vant til fra Mitsubishis 4x4’ere. Det er også antydet et interiør som legger maks vekt på bredden og med en høy, svært aksentuert midtkonsoll.

Off-road
Midjen er ganske høy og vinduene smale – ikke akkurat noen sightseeing buss dette her. Svarte sidestolper og klare antydninger til svarte skjermer gir også inntrykk av seriøse offroad egenskaper. Samtidig er relieffene langs sidene tøffere enn vanlig – ikke akkurat forsiktig elegante kan man si – og er også med på å fortelle at dette er solid!

Mitsubishi legger også vekt på høy bakkeklaring, og solid beskyttelse for buken gjør denne svært terreng-dyktig.

Ikke et ord om hva som driver den fremover, men eX var batterielektrisk med firehjulsdrift. Kanskje ikke egnet for Javas fuktige jungel, men for en konseptbil kan vi tillate det.

Se ikke bort fra at Mitsubishi jobber med en tilsvarende Dacia Duster-type modell for Europa også.

Powered by Labrador CMS