Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback

Audi A5 og S5 i ny drakt

Audi viser nye A5 og S5 Sportback på Paris-utstillingen om noen uker. Her får du all relevant informasjon pluss video og stort bildegalleri.

Publisert Sist oppdatert

Syv år etter debuten er tiden moden for et generasjonsskifte av den «familievennlige sportsbilen». Familievennlig takket være sine fem dører og et brukbart bagasjerom, sportslig gjennom lekker design og et oppsett som er optimert for kjøreglede.

Den tredimensjonale grillen er bredere og lavere enn på forrige modell, og panseret har markante linjer som symboliserer muskler.

Litt større
Med en lengde på 4.733 mm (+ 21 mm) over en akselavstand på 2.824 mm (+ 14 mm), en bredde på 1.843 mm (- 11 mm) og en høyde på 1.386 mm (- 5 mm) har den vokst litt i forhold til forgjengeren.

Ifølge Audi kommer de ekstra millimeterne best til sin rett i interiøret som har en ekstra lengde på 17 mm. Skulderrommet for de to i forsetene har økt med 11 mm mens baksetepassasjerene får 24 mm ekstra benplass.

Bagasjerommet har en kapasitet på 480 liter som øker til 1300 liter når baksetene legges ned – ganske likt kapasiteten til forgjengeren. Elektrisk åpning av koffertlokket er standard, og som ekstrautstyr kan det styres med foten – praktisk når du har hendene fulle av pakkenelliker.

Ifølge Audi er A5 Sportback lettest i segmentet. En smart miks av materialer sørger for at karosserivekten alene er redusert med 15 kg, mens bilen totalt er inntil 85 kg lettere enn forgjengeren. Den letteste utgaven har en matchvekt på 1470 kg.

Smart betjening
Audi har modernisert MMI-senteret som består av betjeningsorganer mellom setene og en stor TFT-skjerm øverst på dashbordet. Audis system var allerede blant de beste på markedet, så det skal blir spennende å prøve ut det nye systemet.

Som alternativ til vanlige instrumenter kan A5 leveres med Audis virtuelle cockpit der en stor skjerm erstatter tradisjonelle instrumenter og byr på en rekke display-muligheter – om ønskelig, også kombinert med head-up display på frontruta.

MMI-systemet er skreddersydd for å integrere smarttelefoner via Android og iOS interface. Med Audi phone box kobles telefonene til bilens antenne for maksimal dekning, og denne muliggjør også induktiv lading for telefoner med Qi-standard.

Nye A5 Sportback er spekket med morderne teknologi, men du må regne med å bla opp en del ekstra om du vil ha all tilgjengelig teknologi inkludert i bilen.

Autonom
Adaptiv cruise-kontroll med Stop&Go oppdateres kontinuerlig med trafikksituasjonen og tar hensyn til denne. I hastigheter inntil 65 km/t sørger systemet automatisk for akselerasjon og bremsing, og systemet tar over styringen i korte perioder.

Antikollisjonssystemet sørger ikke bare for å bråbremse om en farlig situasjon oppstår – det kan også styre bilen automatisk rundt en hindring.

I tillegg tilbyr Audi “svingassistent», «parkeringsassistent», «kryssende trafikkassistanse, «forsiktig med å åpne døren assistanse», skiltgjenkjenning, «hold filen-assistanse», blindsonevarsling med mere.

Drivlinjer
A5 Sportback leveres med et utvalg TFSI turbo bensinmotorer og TDI dieselalternativer. De har ifølge Audi inntil 17 prosent mer effekt og inntil 22 prosent lavere forbruk enn forgjengerne. Utvalget er som følger:

  • - 2.0 TFSI g-tron med170 hk og 270 Nm
  • - 2.0 TFSI med 190 hk og 320 Nm
  • - 2.0 TFSI med 252 hk og 370 Nm
  • - 3.0 TFSI med 354 hk og 500 Nm (S5)
  • - 2.0 TDI med 190 hk og 400 Nm
  • - 2.0 TDI ultra med 190 hk og 400 Nm
  • - 3.0 TDI med 218 hk og 400 Nm
  • - 3.0 TDI med 286 hk og 620 Nm

Sekstrinns manuell girkasse er standard for de fleste motorer, men enkelte av dem kan også kombineres med 7-trinns S tronic dobbel clutch kasse eller 8-trinns tiptronic automat.

Quattro
Forhjulsdrift er standard, mens to av motorene kan kombineres med quattro firehjulsdrift. Her vil utvalget øke fremover.

Nye S5 Sportback har en 3,0-liters V6 med 354 hestekrefter og gjør null til hundre på 4,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset ved 250 km/t. Her er quattro og 8-trinns tiptronic standard.

Nye Audi A5 og S5 Sportback er på plass hos forhandlerne tidlig 2017, og de norske prisene er foreløpig ikke klare. Blant standardutstyret inngår xenon hovedlys med LED kjørelys, baklys og interiørbelysning samt drive select og automatisk «pre sense» sikkerhetsbremser.

Her er en lang video for deg som vil se mer:

Powered by Labrador CMS