Konsept på SsangYoungs neste store SUV. Bilen er i Norge i 2017.
Konsept på SsangYoungs neste store SUV. Bilen er i Norge i 2017.
Konsept på SsangYoungs neste store SUV. Bilen er i Norge i 2017.

Nytt liv i SsangYongs LIV

Ssangyong har flørtet med storSUV-konsepter de siste årene. I mai settes bilen i produksjon, men det endelige navnet er foreløpig ikke kjent.

Publisert Sist oppdatert

LIV 2 heter konseptbilen Ssangyong skal vise i Paris i slutten av måneden, og den er så nær produksjonsutgaven av prosjekt Y400 som det går an å komme.

– Bilen går i produksjon allerede i mai, sier administrerende direktør Kai Vidar Abrahamsen hos den norske importøren Autonor.

Men heller ikke Abrahamsen kjenner det endelige navnet på modellen som på sikt erstatter Rexton.

– Vi er usikre på om Norge tilgodeses med biler ved produksjonsstart, så vi sier bare at den lanseres i løpet av 2017.

For Norge handler Rexton-erstatteren i hovedsak om varebiler, så Abrahamsen stiller med målebånd i Paris.

– Vi håper å få den som varebil på grønne skilt, men sikre er vi ikke før bilen er målt, fortsetter Abrahamsen.

Prosjekthistorien startet med den opprinnelige LIV (Limitless Interface Vehicle) på Seoul-utstillingen i 2013. Siden det har den vært litt bortglemt, vi har hatt fornyet Rexton og ny Tivoli og ikke minst har penger fra Mahindra sørger for nytt, høymoderne designsentrum i Pyeongtaek (sjefen der heter Myung-Hack Lee) og en helt ny fabrikk.

Der bygges det for tiden med en årstakt på 150.000, men blant annet ved hjelp av LIV 2 skal takten ganske snart skrus opp til 250.000.

Så langt har det lekket ut like konkret informasjon om den nye modellen med unntak av at den skal utstyres med fabrikkens 2,2 liters diesel (Euro 6), og en nyutviklet 2 liters bensin.

– For Norge er dieselmotoren i kombinasjon med 4x4 det opplagte valget, men slik diskusjonen om dieselbiler har utviklet seg i Norge kan bensinutgaven også bli interessant, mener Kai Vidar Abrahamsen.

Vi får vite at det finnes både komfort, eksklusivitet og en mengde assistent-systemer om bord. Litt mer konkret tipper jeg den ender i underkant av fem meter og derfor blir en bil som møter Hyundai Santa Fe og Kia Sorento rett på – for ikke å snakke om den nye Skoda Kodiaq.

Interiørskissen viser et veldig ryddig opplegg uten de store overraskelser, bortsett – kanskje – fra XXL-dimensjonene på luftdysene på hver side av det store sentraldisplayet. Den ser jo også ekstremt fire-seters ut med denne midtkonsollen. Kanskje tre-rekkeren bare blir seks-seter?

SsangYong har så langt i år solgt 53 personbiler (+2550 %) og 61 varebiler (-24,7 %).

Powered by Labrador CMS