Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3
Mazda CX-3

Mye bil for pengene

Vi har kjørt Mazdas nest mest solgte bil i Norge for å prøve å skjønne årsaken til suksessen.

Publisert Sist oppdatert

Markedet for kompakte SUV-er / crossovere har vokst kraftig de siste årene, og det samme må sies om utvalget. Kundene er de som ønsker en SUV, men har et begrenset budsjett, men også de som nøyer seg med relativt liten bil, men som liker å sitte litt høyt.

Nå er det selvsagt en flytende grense for hva vi definerer inn i denne kategorien og hva som hører hjemme i klassen over. En CX-3 er for eksempel ikke så mye mindre enn en Qashqai, og den er ganske lik en Golf – bortsett fra i høyden.

Utvalget vokser
Da Renault Captur kom i 2013, var den blant de første modellene ut, før Peugeot fulgte opp med sin 2008 et par måneder senere.

BILDUELL: Renault Captur mot Peugeot 2008

I fjor kom to japanske produsenter på banen, Mazda med sin CX-3 og Honda med HR-V. Og Mazda-modellen har utvilsomt funnet sin kundekrets – hittil i år er det ifølge OFV registrert flere CX-3 enn av de tre ovennevnte konkurrentene til sammen.

Nesten 1700 registreringer gir den en fjerdeplass blant modellene OFV www.ofvas.no definerer som SUV-er, bak CX-5, RAV4 og toppselgeren Outlander. På plassene bak Mazdaene følger volumselgere som VW Tiguan og Nissan Qashqai.

BILTEST: Mazda CX-3 møter Opel Mokka og Suzuki S-Cross

Velutstyrt
Bilen vi kjørte var en toppspekket bil (Optimum) med største bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir. Og det mest imponerende er prisen – her får du en bil med krefter nok, alt utstyr du kan ønske deg, firehjulsdrift og automatgir til under 350.000 kroner!

For hør bare på dette utdraget fra utstyrslisten: Navigasjon, adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler, blindsoneovervåkning, parkeringssensor og ryggekamera inkludert overvåking av kryssende trafikk, automatiske fjernlys, head-up display, automatisk klimaanlegg og mye mer.

Eneste tilleggsutstyr på bilen vi kjørte var metallic lakk og skinnseter som løftet totalprisen til kr 345.000 (eksklusiv frakt / levering).

Og i tillegg har den altså 150-hesters bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir. Med andre ord en ideell bil for svært mange nordmenn.

Nøyer du deg med forhjulsdrift og 120 hester, men fortsatt automat og topp utstyrsnivå, slipper du 50.000 billigere unna.

Lite å trekke for
Nå skal det legges til at plassen i bagasjerommet er begrenset siden firehjulsdriften opptar plassen under gulvet.

For øvrig er det bare bagateller vi kan sette fingeren på – som at A-stolpene kombinert med store utvendige speil gir noe begrenset sikt, og at vi gjerne skulle ha et armlene mellom forsetene.

Bilen er meget komfortabel og godt støydempet. Setene er gode og justeringsmulighetene legio slik at det er lett å finne en optimal sittestilling.

Premium-inspirert
Mazda har skult til de beste tyskerne når det gjelder infotainment-løsning. Mellom setene sitter «kommandosentralen» som styrer alle viktige funksjoner.

Disse leses av på en stor skjerm øverst på dashbordet. I tillegg har bilen headup display som speiler den viktigste informasjonen direkte på frontruta.

Dersom du vurderer en bil i kompaktklassen, eller tror du trenger en SUV, så ta en nærmere titt på Mazda CX-3. Det kan være den dekker behovet ditt, uten at du sprekker bilbudsjettet.

Powered by Labrador CMS