-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye biler, rett fra Frankfurt
Alle vet det ikke er bilutstilling i Frankfurt i år. Det stopper ikke oss. Her er nyhetene.
De årene det ikke er bilutstilling i Frankfurt, er det egentlig enda flere attraksjoner i strøket. Først kommer Automechanika, en utstilling som samler alt av det vi tidligere kalte ettermarkedet.
Med andre ord, verktøy, verkstedutstyr, rekvisita, deler – og ganske mange glimt inn i fremtiden også.
For når store konsern som Bosch eller ZF eller Hella eller Conti har stands som dekker halve haller ala Telenor Arena, sier det seg selv at det skal godt gjøres å komme tomhendt derfra, dersom man er bare bitte litte grann interessert.
Litt på sidelinjen
Men det jeg hentet derfra i år tilhører andre medier. Her skal du imidlertid få glimt av et par av de bilrelaterte merkverdighetene vi vel egentlig ikke ventet å finne der.
RoadKart, for eksempel. En slags Ariel Atom som har lagt på seg litt.
De som har bygget denne har vært innom dette temaet før. Men da har vi snakket om noen buggy-aktige greier, på grensen til gokarts. Dagens tilbud snakker litt mere alvor.
En motorsykkelmotor på 999 kubikk og 117 hester. Bare 620 kg. Da er vi i Golf R-land når det gjelder effekt/vekt. De lover oss da også masse aks og 180 km/t.
Men konseptet er foreløpig underlig. Du leier kjøretøyet for snaue 200 euro for et døgn og maks 300 kilometer. Og dersom du ikke er i nærheten av Münster, der disse folkene holder til, leverer de deg en bil på døren, eller på nærmeste jernbanestasjon, sier de.
En forretningsplan jeg vel egentlig ikke helt begriper. Men de ville ikke fortelle meg hva den ville koste hvis jeg ville kjøpe en, derimot kunne jeg gjerne få et tilbud på langtidsleie.
Postbil
En annen attraktiv bil jeg heller ikke kunne kjøpe hadde Deutsche Post uniform på seg. En fire kubikks batterielektrisk varebil, som blir bygget av noe som heter Street Scooter. Dette er et selskap som har sprunget ut av innovasjonsmiljøet rundt den tekniske høyskolen i Aachen. I 2010 kom deres første kjøretøy.
Posten ble etterhånden så begeistret at de overtok det hele selv for halvannet år siden. Det bygges fremdeles sivile utgaver, også e-sykler og elektriske trehjulinger – men det er vel ikke tvil om hvem som er den viktigste kunden.
Muligens så du en av våre små notiser nede til venstre for noen dager siden som fortalte at et par hundre elbilprodusenter synes kinesiske myndigheter kanskje er i meste laget. Med andre ord: mange av dem vil forsvinne.
Kinesisk
Jeg har vel kanskje følelsen av at lille ZD fra Yinan er blant dem, selv om de har masse E-merkinger og Europa-kontor i Livorno, Italia.
Men de som satt på standen og viste frem 2,8 meters to-seteren var selvfølgelig sikre på at det ikke gjaldt dem. Spesielt ikke nå som de hadde utviklet sitt eget globale bildelingssystem: Share’n Go.
Men det som var litt interessant, som flere kanskje kunne lære av, var at det var (minst) fire forskjellige drivlinjespesifikasjoner. Ikke bare kunne du velge mellom batterikapasiteten, du kunne også velge mellom batteritypen – noe som kan slå ut på både ladetid og vekt.
Ingen av alternativene bød på iøynefallende oppsiktsvekkende prestasjoner – for å si det slik.
Jeg regner nok med at Hannover byr på flere, og mer matnyttige nyheter. Men ikke si at BilNorge ikke er komplett!