Ford Mustang Fastback by CJ Pony Parts

Ford Mustang Fastback Sport Tour

Ford Mustang Fastback by CJ Pony Parts

Ford Mustang Fastback Sport Tour

Ford Mustang Fastback by SpeedKore Performance

Ford Mustang Fastback by SpeedKore Performance

Ford Mustang Convertible by Stitchcraft

Ford Mustang Fastback Track Attack by VMP Performance

Ford Mustang Shelby GT 350

Ford Mustang Fastback by SpeedKo

Ford Mustang Convertible by Stitchcraft

Vaughn Gittin RT -Drift Mustang

Ford Mustang Fastback Track Attack by VMP Performance

Ford Fiesta ST by Tucci Hot Rods

Ford Fiesta ST by Tucci Hot Rods

Ford Focus ST by Blood & Grease

Ford Focus ST by Cinemotive Medi...

Ford Focus ST by Tucci Hot Rods

Ford Focus ST by Cinemotive Medi...

Ford Focus RS

Ford Focus RS by Full-Race Motorsports

Ford Focus RS by Full-Race Motorsports

Ford Focus RS by H&R Special Springs

Ford Focus RS by H&R Special Springs

Ford Focus ST by Tucci Hot Rods

Ford Fusion Sport by Legacy Innovations

Ford Fusion Sport by Legacy Innovations

Ford Fusion Sport Ballistic by Webasto

Ford F-150 XLT SuperCab

Ford F-150 XLT 4x4 SuperCrew

Ford F-150 XLT 4x4 SuperCrew

Ford F-150 Lariat SuperCrew

Ford F-150 Raptor Pre Runner by DeBerti Design

Ford F-150 Raptor Pre Runner by DeBerti Design

Ford F-150 Lariat SuperCrew

Ford F-150 4x2 XLT

Ford F-150 4x4 XLT

Ford F-150 XLT SuperCab

Ford F-150 4x2 XLT

Ford F-250 Super Duty Lariat

Ford F-250 Super Duty Lariat

Ford F-250 Super Duty Lariat

Ford F-250 Super Duty Lariat

Ford F-250 Super Duty Lariat

Ford F-250 Super Duty Lariat

Ford F-350 Super Duty

Ford F-350 Super Duty

Ford Transit

Ford F-350 Super Duty

Ford F-350 Super Duty

Ford Transit

Ford GT40
Originalmodell fra 1966
Ford GT
Vinnerbilen fra Le Mans
Ford Transit

Ford Fusion Sport Ballistic by Webasto

Ford teppebomber SEMA

Det er opplagt at noen tar SEMA på enda mer alvor enn andre. Ford har (ved siste opptelling) 50 spesielle utstillingsversjoner på plass.

Publisert Sist oppdatert

Det er kanskje på grunn av jubileet at Ford velger et slikt tall. SEMA, som egentlig er en messe for spesialutstyr og deler til biler, fyller nemlig 50 år i år. Og har vel i grunnen tatt over rollen som den virkelige utstillingen for de virkelige amerikanske bilene.

Selv de importbilene som stilles ut der, er åpenbart veldig opptatt av å virke yankee de også. Med meget blandet resultat.

Men tilbake til Ford. De blir da også belønnet. I fjor fikk de tre av utstillingens ærespriser, det samme skjedde nå.

Det er først gang en bilprodusent har klart tre slike to år på rad. I år var det i kategoriene Hottest Coupe, Hottest Hatch og Hottest Truck at deres Mustang, Focus og F-Serie hentet hjem pokalene.

Og Mustangen er en spesiell favoritt. Det er femte år på rad den tar med seg premie hjem.

For meg er det klin umulig å gå gjennom alle SEMA spessialene. Men jeg vet hvilken som er favoritten. Det er deres F-150 Raptor som skal rett ut i Baja 1000 etter utstillingen.

Den er selvfølgelig bygget om, men er i prinsippet akkurat en slik bil du kan hente ut fra forhandleren din rundt hjørnet for utstillingen i Las Vegas, i morgen.

Stock Full heter klassen, og sjåføren er Greg Foutz som har vunnet Baja 1000 fire ganger før.

Twin-turbo V6, transmisjon, alu-oppbygning og -karosseri – alt er standard, men den er også utstyrt med bur, racingsete med sekspunkts belter, LED lys-bjelke og en skikkelig punkteringsfri drivstoff-celle. Og selvfølgelig masse grafikk som skal antyde at her kommer det noen som mener alvor.

Mange høydepunkter
SEMA stenger den 4. november (Da har det vært 60.000 besøkende innom – hvilket gjør 40.000 på Oslo Motor Show http://www.bilnorge.no/oversikt.php?type=192 etter tre dager enda mer utrolig imponerende!). Baja starter den 16. november og kjøres frem til den 20. Fire dager på messe, fire dager i ørkenen, bra mix for denne bilen.

Men hva ellers? Tucci-Fiestaen, for eksempel, med 3D-printede detaljer på det spesialbygde brede karosseriet, eller Blood & Grease (Haloween special?) med et eksosanlegg som høres spenstig ut:

Flowmaster, som gjør at bilen er døpt American Thunder. Eller hva med Cinemotive-Focusen med skikkelig coilover-opphengning bak krom-hjulene, og et nytt camber-stag bak som får hele bilen til å «stå» mye mer aggressivt.

Så har vi Focusen fra FullRace Motorsports som ikke forteller hvor mye de henter fra 2,3 literen, men det burde være en del med masse endringer for dobbel-turboen, og mye arbeid med eksosen og en oppgradert diff foran som skal hjelpe til for å få det hele ned på bakken.

Men Rousch forteller hva de leverer. Det er 500 hendige hester fra 2,3 liters Ecoboosten, samtidig som grafikerne har klart å legge til ganske mye drama på det utvendige. Mens Stancework/H&R har nøyd seg med mild trimming, noen aero-detaljer og en dekor som skal minne om gode, gamle rally-Forder.

Så har vi de litt tyngre da.

Et Mustang GT konsept for eksempel. Militær-grå med USAF-dekal på døra og «pilotens» navn under sideruten – dette er flyinspirert. Og samtidig nennsom touch både på drivverk og chassis.

Den åpne broren, Pearl Candy Organge nøyer seg med en vanvittig eksteriør-farge og det holder i massevis. Det fargen er klistret til netthinne i lang tid etterpå.

Speedcore har tatt en fastback, og i stedet for å gjøre den enda mer fancy, har de jobbet under panseret. 825 hester endte det med.

Det er ikke sannsynlig at MRT har kommet like langt med sin Sport Touring Fastback, med en del turbo-innsats og en ekstra kompressor er den sikkert klar til å gi ganske mange en overraskelse.

CJ Pony Parts har funnet 100 ekstra hester i EcoBoost motoren, men har samtidig lagt på noen day-glo effekter på det svarte og grå karosseriet. Meget effektivt.

Også fra en Fusion er det hentet flere hester. Webasto Thermo & Comfort (jeg trodde de drev med helt andre ting) har gjort om en Fusion til Sport Ballistic – og da må vi jo regne med at navnet stemmer så noenlunde.

Legacy Innovations er forresten like tilbakeholdne med konkrete informasjoner om hva de har gjort med sin blå Fusion, og de nøyer seg da også med å kalle den Fusion Sport.

Tungbil
Og da er vi over på den helt tunge brigaden. En F-150 har virkelig tatt konsekvensen av å være stilig og har ofret alt som kan ligne på off-road evner. Den har fått et ganske boxy karosserisett og schvære hjul som er hengt opp i et nytt luftfjæringssystem. En liten kompressor også, og du er klar for cruising.

XLT Supercab Gold Standard handler også om show og ikke go. Gullfarget, på 24 tommere og luftfjæring med et svært TV-sett bak på planet og et spesielt deksel for å beskytte det.

Vi har jo en SuperCrew her også, fra Lariart, med tydelige BMX-spor. Det er gjort ting med 5-literen, både kompressor og litt mer lydglad eksos – selv om den vanlige seks-trinns er på plass uten noen endringer. Men det er planet som er spesielt, spesielle sykkelholdere og plasser for bagene og med flere GoPro kameraer for at ikke et øyeblikk skal gå i glemmeboka.

Med den tøffeste SuperCrew-bilen er nok XLT-versjonen fra Bojix Design. Litt trimming av V6-motoren, både på inn- og ut-siden (jeg mener kompressor og eksos) er på plass, men det som virkelig får den til å synes er at den er jo løftet såpass at nå ser den seriøs ut.

Løftesettet er kombinert med dempere fra Fox. De gjør det hele nesten 20 cm høyere. Så finner du tydelige Brembo bak de svarte hjulene, samtidig som den meget synbare skliplaten er med på å fortelle om hva dette dreier seg om.

Tre rader med LED-lamper burde kunne lyse opp det meste.

Og ennå er vi ikke i nærheten av alle femti, men nok er nok.

Powered by Labrador CMS