Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017
Volkswagen Golf 2017

Facelift og teknisk oppgradering for Golf

Norges mest solgte bilmodell får et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger. Det innebærer også utvidet rekkevidde for den populære e-Golf.

Publisert Sist oppdatert

Modellen er fortsatt lett gjenkjennelig, på tross av ny front og hekk. Ifølge informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importøren Harald A. Møller, er det første gang siden 1980 at Golf får en midtlivs facelift.

Første Golf kom på det norske markedet mai 1974, og gjennom de drøyt 40 årene og syv generasjoner er det registrert totalt 240.745 nye Golf på norske skilter – noe som gjør den til Norges suverent mest solgte bilmodell.

Hittil i år det ifølge OFV registrert 11.685 nye Golf i Norge. Av disse utgjør elbilen e-Golf 36,7 % og den ladbare hybriden Golf GTE 31,8 %.

Alle varianter
Faceliften omfatter kombiutgaven med tre og femdører, stasjonsvognen, Golf GTI, Golf GTE og e-Golf som alle får ny front med skarpere linjer. Motorene er oppdatert og en 7-trinns DSG girkasse tar etter hvert over for 6-trinns utgaven i dagens modell.

En helt ny motor gjør sin entre i anledningen faceliften. 1,5 TSI Evo med 150 hestekrefter har et nyutviklet system som deaktiverer sylindrene mens batteriet leverer strøm til styring og bremser når bilen cruiser uanstrengt – en videreutvikling av systemet som deaktiverte to sylindre i tilsvarende situasjoner.

Golf GTI yter i ny utgave 230 hk (opp fra 220 hk) mens GTI Performance tilbyr 245 hk (+ 15).

Fra xenon til LED
Standard lysutrustning blir halogen med LED kjørelys. Biler som tidligere var utstyrt med xenon hovedlys får i stedet LED i den oppgraderte modellen. LED baklys blir standard

Volkswagen har modernisert og oppgradert sitt infotainment-system. Den mest avanserte utgaven, med 9,2-tommers skjerm, har såkalt «gesture control» først presentert i BMW 7-serie, hvilket innebærer at det kan styres med håndbevegelser uten at man berører selve skjermen.

Blant innovasjonene i denne klassen er også automatisk nødbrems som gjenkjenner fotgjengere, samt Traffic Jam assist (som delvis tar over styring, brems og gass i hastigheter inntil 60 km/t) og Emergency Assist.

Elbil med lengre rekkevidde
Parallelt med faceliften presenteres også ny e-Golf med rekkevidde på 300 kilometer ifølge NEDC-syklusen (dagens modell har 190 km). I praksis, sier VW, betyr den en rekkevidde på 200-300 km på sommeren og 150-200 km på vinteren.

Batteripakken har en kapasitet på 35,9 kWt (opp fra 24,2) mens vekten er holdt uendret. Nye e-Golf har også mer effekt, 136 hk (+ 21) og høyere dreiemoment på 290 Nm (+ 20). Dermed kuttes 0-100-tiden til 9,1 sekunder (10,4) mens toppfarten økes fra 140 til 150 km/t.

De nye Golf-modellene kommer til Norge i mars, med unntak av e-Golf som følger i april.

Powered by Labrador CMS