-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Opel Ampera-e avduket
Opels elektriske Amepera-e med 500 km NEDC-oppgitt rekkevidde er nettopp premierevist i Norge, men 2017-produksjonen er allerede utsolgt. Bestiller du i dag får du bilen først i 2018.
Opel-sjef Karl-Thomas Neumann var som et barn i bursdagsfeiring da han dro teppet av Opels helelektriske Ampera-e ved åpningen av Zero-konferansen i Oslo.
– Når bilen lanseres i Europa vil Norge være det første landet som får den, sa Neumann, til stor applaus for de cirka 100 frammøtte.
Med oppgitt rekkevidde på 500 km (NEDC) oppfattes Ampera-e som fjerde generasjon elbil, og definerer samtidig industristandarden i forhold til elbilrekkevidde.
Mange av dem som stod ringside hadde tydeligvis allerede signert kontrakt på bilen ut fra en antydet pris på 330.000 kroner. I USA selges bilen for 37.490 dollar før 7500 dollar i støtte. 37.490 dollar blir til 322.000 kroner i Norge.
– Vi har heller aldri gått ut med noen prisantydning, men forhandlerne selger den ut fra stipulert pris på 330.000 kroner. Det jeg kan si er at de første kundene får sine biler i månedsskiftet mai/juni, men hvor mange som har forhåndskjøpt Amepra-e går vi ikke ut med, sier Opel-direktør Bernt G. Jessen.
– 2000 eller mer?
– Jeg har ingen kommentar til det, sier Jessen, og ler uten å protestere, men fortsetter: kunder som skriver kontrakt nå kan ikke regne med å få bilen før i 2018.
Også Karl-Thomas Neumann var veldig tydelig på hvor viktig Norge er som ledende elbilland med den desidert største tettheten av elektriske biler i verden sett i forhold til generelt bilsalg.
Opel Ampera-e er egentlig en omnavnet Chevrolet Bolt og begge skal bygges i Detroit. Batteriinnmaten leveres fra koreanske LG.
Opel vil ikke svare på om det er lagt inn mulighet for å oppgradere batteripakken.
Med lengde på 4,17 meter befinner Amepra-e seg størrelsesmessig mellom småbilen Opel Corsa og kompakte Opel Astra, men er innvendig like rommelig som en Astra.
Siden hele batteripakken befinner seg under bilen, åpner det for normalt stort bagasjerom på 381 liter og hele 1274 liter når bakseteryggen legges ned.
Opel oppgir motoreffekten til 204 hk og batterikapasiteten til 60 kWh. Ampera-e tar deg derfor til 100 km/t på 7,3 sekunder og fra 80 til 120 km/t på 4,5 sekunder. Det siste er virkelig raskt. Den har standard ladesystem CSS/Type 2.
Selv om avdukingen i Oslo er første offisielle visning her, har det i noen tid rullet to lett kamuflerte testbiler på norske veier. Mange har observert dem på verdens største ladestasjonen på Nebbenes.
Bilforlaget reiser i begynnelsen av desember til Detroit for å se nærmere på Ampera-e, teknikken i bilen og produksjonsfasilitetene. Du vil deretter finne omfattende reportasjer på BilNorge og i bladet Bil.