Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.

Suzukis nye folkebil

Suzuki Ignis gjenoppstår som folke-SUV til 199.900 kroner. Det er det samme som bilen kostet for ti år siden. Ignis har elementer i seg til å bli en vinner.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki er den store småbilprodusenten som innimellom treffer norske trender med stor tyngde.

Nå handler det om liten SUV, og selv om Suzuki har levert mange slike opp gjennom årene – det er en av biltypene de faktisk er mest kjent for – har interessen i Europa for alvor våknet for disse høybygde kvikkassene de siste to årene.

Tilbake igjen
Så når Suzuki reintroduserer Ignis etter nesten ti års fravær, er konkurrentene fortsatt få og potensielle kjøpere mange. Så langt jeg kan se stiller kun Fiat Panda 4x4 og Ford EcoSport som reelle konkurrenter til en Ignis fetet opp ti centimeter i lengden og bredden til målene 3,70 x 1,69 x 1,60 meter.

For dem som husker forrige Ignis, ja, det var en liten og trang, men elsket bil, så er det innvendige volumet økt til de krav som stilles i dag. I denne bilen kan jeg med mine 1,81 meter sitte greit bak meg selv og uten å skalle i taket.

Samme pris
Men prisen har ikke lagt på seg. For ti år siden kostet Ignis med firehjulsdrift og automat 199.900 kroner. Fortsatt er prisen på krona den samme, men med en ikke uvesentlig forskjell: automatgir kan du glemme, men husk for all del å krysse av for introduksjonspakken priset til 20.000 kroner. Hvis ikke er jeg redd du blir umåtelig skuffet.

Pakken inneholder:

  • To kameraer som gjenkjenner myke trafikanter, bremser og om nødvendig stopper automatisk. Det samme gjelder i forhold til andre biler som tas igjen. Egentlig et krav for å bli tatt på alvor av Euro NCAP.
  • Filskiftvarsler.
  • Hel-LED lyspakke. Ja, jeg kan skrive under på at denne biler har godt lys.
  • Delt baksete (to sitteplasser) som glir på skinner. Åpner for mer fleksibelt bagasjerom.
  • Vinkelregulerbare bakseterygger.
  • Takrails
  • Cruisekontroll.

Men: der forrige Ignis kunne kjøpes med 4x4 i kombinasjon med automatgir, er denne muligheten nå borte. Selvfølgelig bygges Ignis med framhjulsdrift og automatgir, men den er uaktuell i Norge.

Bare 4x4
– For oss er Suzuki firehjulsdrift, kommer det kort fra administrerende direktør Frank Dunvold hos importøren.

Det hjelper ikke at den antatt viktigste indirekte konkurrenten, Toyota Yaris, i hovedsak selges med automatgir fordi den er hybrid.

Hybrid
Hybrid er også Ignis. Men mer av den enkle varianten a la forrige Honda Jazz. 1,2-literen som yter 90 hk (120 Nm) i Ignis får 50 Nm i elhjelp til å ta toppene av forbruket som oppgis til 0,46 liter/mil og 106 gram CO2/km.

Like mye som hjelp fra den lille elmotoren og det minimale batteriet plassert under førersetet, bidrar vekten på 865 kilo til å holde tørsten unna motoren.

Etter å ha bladd gjennom hele den omfattende vektlisten til OFV fant jeg bare et par håndfuller med lettere bilmodeller, men de er alle mindre eller betydelig mindre. Godt gjort av Suzuki

Høy bakkeklaring
Suzuki skryter av 18 cm bakkeklaring. Det gjør ikke Ignis til noen terrengbil selv om den både har bakkestarthjelp og hjelp til å komme seg ned vanskelige og glatte bakker.

Jeg likte umiddelbart Ignis. Dens enkle og ganske røffe utseende hvor tre skråstreker bak bakdørene og innrammingen av grillen og frontlyktene flørter med merkets historie, rent konkret bittelille Cervo, tiltaler meg.

Navi koster ekstra
Innvendig er den også enkelt pakket med plastdetaljer premiummerkene holder seg langt unna. Men det fungerer, kun rattvarme og navi mangler. Navi koster ekstra og leveres i pakke med stor skjerm, oppgradert audioanlegg, ryggekamera og oppkoplingsmuligheter. Et must, spør du meg.

Suzuki Ignis kjører helt greit, men er overraskende og – etter min mening – overdrevet fast satt opp. Jeg er ganske sikker på at den viktigste kundegruppen – de godt voksne – i en bil som denne er mer opptatt av komfort enn sportsegenskaper, og da holder det ikke med bare myke seteputer.

Ignis leveres ikke med soltak.

Så til noen spørsmål fra BilNorges lesere:

Morten K lurer på om det er slik at nye Ignis kun kommer med 4wd? Og kommer den også med den fantastiske lille perlen av en 1.0 liters turbomotor?

Som det framgår av prøvekjøringen satser Suzuki kun på 4x4 i Norge. Og den lille turboperlen du nevner står ikke på Ignis-programmet i Europa.

Ignis skal heretter produseres i Japan og ikke i Ungarn hvor Suzuki har omfattende bilproduksjon.

Kenneth spør om Ignis kun kommer til Norge som hybrid? eller får vi en 2wd uten hybrid også?

Svaret er ja til det første og nei til det siste spørsmålet.

Kan dere si noe om støynivå og hvordan hybridløsningen slår ut på det reelle drivstofforbruk?, spør Torkell.

Støynivået er på det jevne. I forhold til drivstofforbruk er jeg redd elpakken gir for lite effekt til at det har noen reell betydning for forbruket.

Fakta om Suzuki Ignis

Pris fra:

199.900,-

Pris prøvekjørt:

230.000,-

L/B/H:

370/169/160 cm

Akselavstand:

244 cm

Motor:

1242 ccm/R4

Effekt/moment:

90 hk/120 Nm

Drivlinje:

4x4 – 5M

Egenvekt:

865 kg

Bagasjerom:

204 - 1086 l

Bakkeklaring:

18,0 cm

Tilhengervekt:

1000 kg

0-100 km/t:

12,2 sek

Toppfart:

170 km/t

Forbruk:

0,46 l/mil

CO2:

104 g/km

Powered by Labrador CMS