Opel Ampera-e under visningen i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Opel Ampera-e under visningen i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Opel Ampera-e under visningen i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Opel Ampera-e under visningen i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Opel Ampera-e under visningen i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e.

Opels superelbil til 289.900 kroner

289.900 kroner blir prisen på Opels elektriske Ampera-e med 60 kWh batteripakke og inntil 500 km rekkevidde. Det er 30.000 kroner mindre enn først antatt, og kan føre til priskrig på elektriske biler i Norge neste år.

Publisert Sist oppdatert

Opels prising av elektriske Ampara-e til 289.900 kroner (299.900 kroner inkludert levering) er så oppsiktsvekkende at prisen i kombinasjon med inntil 500 km rekkevidde kommer til å ta nattesøvnen fra de viktigste konkurrentene.

Med 60 kWh batteripakke dobler Opel reell rekkevidde (når Tesla holdes utenfor) sammenliknet med flere av konkurrentene, og setter standarden for hvor langt det skal være mulig å kjøre med en elektrisk bil før den må lades.

Først til Norge
Samtidig som Norge blir det førte landet i Europa hvor Amepra-e lanseres, tar Opelen livet av rekkeviddeangsten en gang for alle.

289.900 kroner er ingen fra-pris på Ampera-e. Nei, bilen kommer fullspekket til Norge i juni. Kun komfortpakke med Bose-anlegg, skinnseter og oppvarmede bakseter (kr. 16.900 kroner), og førerassistentpakke med automatisk skiltgjenkjenning, blindsone- og filskiftvarsling, ryggekamera og avansert lukeparkering (12.900 kroner) kommer i tillegg for dem som vil ha alt.

Og når «alt» legges til er prisen omtrent på krona den samme som Opels forhandlere i lang tid har logget bestillinger på bilen til uten at prisen var klar.

Det eneste som redder elbilkonkurrentene i 2017 vil være Opels begrensede leveringsmuligheter.

Opel Ampera-e samproduseres med Chevrolet Bolt i Detroit, og GM har ikke sagt noe om hvor mange biler de har kapasitet til å bygge i 2017. Kapasiteten er sannsynligvis langt lavere enn det norske markedet kan absorbere.

Begrenset kapasitet
– Vi har vært klar over at produksjonsvolumet fra start ville være begrenset. Derfor har vi valgt å introdusere Ampera-e i land der infrastrukturen for elbil allerede er på plass, eller som har vist et klart ønske om å bli ledene på elektrisk mobilitet. Det betyr at vi introduserer bilen i Norge først. Deretter følger Tyskland, Nederland, Frankrike og Sveits, sier Peter Christian Küspert, visepresident for salg og servicemarked i Opel Group.

– Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Bernt G. Jessen, Opels administrerende direktør i Norge.

2500 biler?
Jessen vil heller ikke si noe om hva mange som har forhåndsbestilt bilen, men forhandlere antyder over 2000.

Siden 2000 - 2500 biler utgjør under ti prosent av forventet elbilsalg neste år, gir det konkurrentene mulighet til å tilpasse seg. Det er tross alt bare et begrenset antall kunder som er villig til å vente mer enn ett år på en ny bil, og innen Opel har skrudd produksjonen nok opp til å dekke etterspørselen bare i Norge, er Tesla på plass med Model 3, som får omtrent samme rekkevidde som Opel Ampera-e.

At GM/Opel ikke har lansert en helelektrisk bil tidligere, henger naturligvis sammen med merkets karakter. Dette er prisømfintlige folkebiler, og elbiler er dyre alle andre steder enn i Norge.

Prisfall på battericeller
Men kraftig prisfall på battericeller har gjort det mulig for Opel å både flytte grensen for rekkevidde og samtidig lansere Ampera-e til «folkepris» – i det minste i Norge.

De siste tre årene er celleprisen mer enn halvert, og den faller fortsatt.

Til sammenlikning koster Chevrolet Bolt i USA 30.000 dollar (når incentiver er trukket fra) + moms som varierer fra stat til stat. Det betyr i praksis at GM/Opel ikke gir bilen noe påslag til Norge.

Opel Ampera-e lanseres i Norge med det meste av utstyr du forventer i en moderne bil.

Omfattende utstyrt
Standardutstyrspakken inneholder blant annet 17-tommers lettmetallfelger, oppvarmet skinnratt, elektronisk klimaanlegg, IntelliLink infotainment med 10.2-tommers berøringsskjerm, regnsensor, Opel Eye, Opel OnStar og Bi-Xenon hovedlys.

Opel oppgir rekkevidden til 500 kilometer etter dagens gjeldende målemetode (NEDC). Denne erstattes av en ny måte å måle forbruk/utslipp/rekkevidde på til høsten (WLTP). Etter den nye normen kjører Ampera-e 380 km før den må lades.

Norsk kulde vil redusere kjørelengden ytterligere, men neppe særlig under 300 km.

Se komplett pris- og utstyrsliste for Opel Ampera-e

*Rekkevidde: NEDC. Kilde: OFV

Ampera og de viktigste konkurrentene

Opel
Ampera-e

VW
e-Golf '16

Nissan
Leaf

BMW
i3

Kia
Soul

Renault
Zoe

Hyundai
Ioniq

Pris fra

289.900

262.300

215.090

265.100

210.900

221.400

231.050

L/B/H i cm

417/177/159

427/180/147

445/177/155

400/178/158

414/180/159

408/173/156

447/182/145

Akselavs.

260 cm

263 cm

270 cm

257 cm

257 cm

258 cm

270 cm

Bagasjerom

381-1274 l

341-1231 l

370-680 l

260-1100 l

281-891 l

338-1225 l

350-1410 l

Motor

204 hk

115 hk

109 hk

170 hk

111 hk

92 hk

120 hk

Moment

360 Nm

270 Nm

254 Nm

250 Nm

285 Nm

250 Nm

295 Nm

0-100 km/t

7,3 sek

10,4 sek

11,5 sek

7,3 sek

11,2 sek

13,2 sek

9,9 sek

Toppfart

150 km/t

140 km/t

144 km/t

150 km/t

145 km/t

135 km/t

165 km/t

Forbruk/
100 km

13,6 kWh

12,7 kWh

15,0 kWh

12,6 kWh

14,7 kWh

13,3 kWh

11,4 kWh

Rekkevidde*

500 km

190 km

250 km

312 km

212 km

400 km

280 km

Batteri

60,0 kWh

24,2 kWh

30,0 kWh

27,2 kWh

27,0 kWh

41,0 kWh

28,0 kWh

Powered by Labrador CMS