Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift

Ny Suzuki Swift

Suzuki Swift er en populær småbil i Norge. Snart kommer den i helt ny innpakning med teknikk som kan gjøre den enda mer interessant.

Publisert Sist oppdatert

Andre generasjon Swift startet en ny æra for Suzuki. Den japanske produsenten var jo ikke spesielt kjent for å design før denne modellen dukket opp på Paris-utstillingen i 2004.

At den i tillegg hadde den egenskapen så mange nordmenn setter pris på hos Suzuki, drift på alle fire, gjorde den raskt populær i vårt langstrakte vinterland.

Allerede i sitt første hele salgsår, 2006, solgte den firesifret. Da ble det ifølge OFV registrert 1000 nye Swift på norske skilter. Suksessen fortsatte med 1383 i 2007, før den dalte litt.

Men da tredje generasjon ble lansert i 2010, kom et nytt løft som resulterte i 1543 registreringer i 2011 – det høyeste tall noensinne for den kompakte firehjulstrekkeren. Til sammen er det registrert nesten 10.000 Swift i Norge siden 2005.

Og det er ingen grunn til at interessen skal avta når fjerde generasjon Swift lanseres på Genève-utstillingen i mars.

Salget tjuvstarter på hjemmebane der Swift blir tilgjengelig allerede fra neste uke. Vi må nok vente til nærmere sommeren før den kommer hit.

Les vår prøvekjøring av Suzuki Ignis

Designmessig skiller nykommeren seg ut fra forgjengerne gjennom en ny front, samtidig som familielikheten på mange måter er opprettholdt.

Nye Swift skal selges både med for- og firehjulsdrift, men kjenner vi den norske importøren rett, vil de konsentrere seg om sistnevnte – slik de har gjort siden 2005. Det er firehjulsdriften som gjør Swift unik i småbilsegmentet der de fleste konkurrentene har forhjulsdrift.

Det er foreløpig sparsomt med tekniske detaljer, men i Japan lanseres Swift med to alternative drivlinjer, en 1,0-liters turbo med rundt 100 hester og en mild hybrid drivlinje med rundt 90 hk.

Sistnevnte kan være meget aktuell med norske avgifter – kanskje får vi igjen se en prislapp på rundt 200.000 kroner som bilen kostet da den kom på markedet i 2005? I dag koster den fra kr 234.900.

Den japanske Swift har en lengde på 384 cm som er 1 cm kortere enn dagens. Bredde (169 cm) og høyde (153 cm) er opprettholdt fra dagens nivå, men akselavstanden er strukket med 2 cm (til 245 cm) for å gi et romsligere interiør.

Et bagasjerom på 265 liter (+ 54) øker til 579 liter (+ 46) når baksetene legges ned.

Suzuki lover en vekt på 910 kg for utgaven med forhjulsdrift og 970 kg med AWD, og det er i så fall en reduksjon på 165 kg fra dagens modell, hvilket høres nesten utrolig ut.

Bilen får et moderne interiør med tilgang til elektroniske hjelpemidler for sikkerhet og komfort, selvsagt avhengig av utstyrsnivå. Den skal kun selges med fem dører, der håndtakene til bakdørene er «skjult» i den sorte C-stolpen.

Vi gleder oss til å stifte nærmere bekjentskap med nye Swift i Genève.

Powered by Labrador CMS